Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro učitele 2-Sociální ped. (PES / TESM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / TESM - Pedagogika pro učitele 2-Sociální ped., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky.2) Biologické a sociální determinanty vývoje člověka.3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení.4) Rodina jako základní výchovná instituce.5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče.6) Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.).7) Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové.8) Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence.9) Agrese a agresivita a jejich zvládání.10) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana.11) Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v tématech předmětu sociální pedagogiky, a to především v:- biologických a sociálních determinantách vývoje člověka,- rodinné výchovy (včetně syndromu týraného a zneužívaného dítěte),- mravním formování a v základních teoretických koncepcích (Kohlberg, Gilliganová),- v problematice kriminality dětí a mládeže a problematice agresivity dětí a ml.;- ve specifických podmínkách výchovy ve škole. Ve všech těchto oblastech problematiku zná, osvojí si ji, dokáže problémy analyzovat, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Literatura

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2005. Gilliganová, C. Jiným hlasem. o rozdílné psychologii žen a mužů. Praha : Portál, 2001. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1999. Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha : SLON, 2001. ISBN 80-85850-66-4.KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.Bakošová, Z. Sociální pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava : FF UK, 1994. Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček. Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada Publishing, Avicenum, 1995. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : Portál, 1992. Biddulph, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha : Portál, 1997. Havlínová, M. Kopřiva, P., Mayer, I., Vildová, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál, 1998. Delaroche, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha : Portál, 2000.

Požadavky

1. Aktivní účast ve cvičeních.2. Referát k jednomu z tématických okruhů.3. Ústní zkouška na základě vymezených témat.Před ústní zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů (viz požadavky na studenta). U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti studenta budou ověřené písemným zápočtem.

Garant

Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.