Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / TESMV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / TESMV - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky,2) Biologické a sociální determinanty vývoje člověka,3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení,4) Rodina jako základní výchovná instituce,5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče,6) Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.),7) Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové,8) Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence,9) Agrese a agresivita a jejich zvládání,10) Škola jako specifické sociální prostředí. Školní šikana,11) Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v problémech sociální pedagogiky, získává vstupní informace o této disciplíně. Upevňuje si znalosti z ostatních pedagogických disciplín a aktivně mezi nimi nalézá souvislosti. Aplikuje nově nabyté informace do cvičných příkladů z praxe, přičemž analyzuje a srovnává jednotlivá sociální prostředí, respektive jejich specifika.

Literatura

Říčan, P.:. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. MATOUŠEK, O. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Praha: Portál, 1997. HAMER, D., COPELAND, P. Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. GILLIGANOVÁ, C. Jiným hlasem. O rozdílné psychologii žen a mužů. Praha: Portál, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1997. CHMELÍK, J. a kol. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava: PdF OU, 2002. MICHEL, G.F., MOOREOVÁ, C.L. Psycho-biologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Praha: Slon, 2001. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1996. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané problémy. Bratislava: FF UK, 1994. MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2004. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2004. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amonium servis, 1992. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1995Praha: Grada Publishing, Avicenum. LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha:PdF UK, 1996. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. INHELDEROVÁ, B. Jean Piaget. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. DALLOZ, D. Lhaní. Praha: Portál, 2002. HAAS, A. Morální inteligence. Jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. Praha: Columbus, 1998. ERB, H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. RIGON, E. Nepořádek. Praha: Portál, 2002. BIDDULPH, S. Proč jsou šťastné děti šťastné. Praha: Portál, 1997. HAVLÍNOVÁ, M. (ed.), KOPŘIVA, P., MAYER, I., VILDOVÁ, Z. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál, 1998. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2001. DELAROCHE, P. Rodiče, nebojte se říkat ne. Praha:Portál, 2000. GOFFMAN, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: SLON, 2003. PERNEROVÁ, R. A. Tabu v rodinné komunikaci. O čem se v rodinách nemluví, ač by to bylo užitečné. Praha : Portál, 2000.

Požadavky

1. Účast na cvičeních.2. Plnění úkolů zadaných v rámci cvičení.3. Vykonání ústní zkoušky.Před ústní zkouškou studenti absolvují písemný test na němž lze získat 0 - 40 bodů. Dalších 10 bodů je za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů (cvičení). U ústní zkoušky je možné získat 0 - 50 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).3. Znalosti ověřené ústní zkouškou z okruhů uvedených v přehledu probírané látky.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D.