Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (PES / YOCP1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YOCP1 - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky. (Zdroje vzniku sociální pedagogiky jako samostatné discipliny v rámci pedagogiky - vědy o výchově. Opíráme se přitomo relativně dostupné zdroje české provenience, tj. především práce K. Gallya F. Hájka. V širších souvislostech také o práce J. Pelikána a rakouského pedagoga W. Brezinky. Vymezujeme sociální pedagogiku ve vztahu k jiným pedagogickým disciplinám - např. k sociologii výchovy, a také k jiným vědním oborům - zvláště k psychologii a sociologii. Nejnovější pojetí sociální pedagogiky čerpáme z pracíB. Krause a slovenské autorky Z. Bakošové.)2) Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. (Historie zkoumání biologických determinant člověka, zvláště pak dědičnosti - F. Galton, H. H. Goddard. Dědičnosta kriminalita , Lombroso, Hooton aj. Současnost zkoumání tohoto fenomenu, studium jednovaječných dvojčat. Vnitřní výbava organismu, R. Cattell. Zrání a učení. Sociobiologie. Sociální učení, A. Bandura - teorie observačního učení a další druhy sociálního učení. Socializace a socializační činitele. Socializační program osobnosti. Teorie vazby J. Bowlbyho a M. Ainsworthové aj.)3) Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení. (Vymezení pojmu výchova a její odlišení od socializace. Různá pojetí pojmu výchova a její vymezení z hlediska sociální pedagogiky. Metody výchovného působení pod zorným úhlem sociální pedagogiky.)4) Rodina jako základní výchovná instituce. (Historický pohled na rodinu a její vymezení. Životní cyklus rodiny. Základní formy nestability rodiny. Patologické role matky a patologické role otce. Výchovné styly a výchovné postoje k dětem. Komunikace v rodinné výchově a její důsledky na formování osobnosti dítěte. Problémy výchovy v rodině, např. dětská lež, vedení dítěte k udržování pořádku atd.)5) Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče. (Vymezení pojmu CAN - J. Dunovský aj. Úmluva o právech dítěte. Druhy týrání. Sexuální zneužívání, jeho formy. Potenciálně "ohrožující" skupiny dospělých. Děti ohrožené týráním. Základní pravidla pro prevenci násilí na dětech. Zásady rozhovoru s postiženým dítětem. Problematika mezigeneračního přenosu násilí. Syndrom odcizeného rodiče - R. Gardner.)6) Mravní formování člověka. (Morálka, mravnost. Proces utváření mravních kvalit. Vztahy mezi znalostí mravních norem a jejich regulační funkcí. Elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter)., vztah charakteru a komunikační úrovně.)7) Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové.8) Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence. (Faktory ovlivňující antisociální chování. Problém tzv. absolutní a relativní chudoby. Vymezení kriminality, pohledu na ni a vymezení jejich hlavních příčin: urbanizace společnosti, aktuální hospodářská situace, příslušnost ke společenské vrstvě (subkultura bezdomovců, subkultura násilí atd.), nezaměstnanost, vliv médií, škola. Teorie prevence kriminality: sociální prevence, situační prevence, teorie hájitelného prostoru Oscara Newmana atd., viktimologická prevence aj.)9) Škola jako specifické sociální prostředí. (Škola jako sociální organismus a prostor pro socializaci. Pojetí řádu a kázně ve škole. Modely boje školy proti násilí. Školní klima, šikana ve škole. Škola a reprodukce sociálních nerovností.) Náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovya ochranné výchovy. (Životní obtíže a krize. Nezpracované tíživé situace a jejich důsledky. Výchovné způsoby zacházení s mladistvými delikventy: diskusní skupiny, sociálně výcvikové skupiny, skupinové poradenství, skupiny aktivního sociálního učení, skupinová psychoterapie. Výchovná práce v systému sociálních služeb.)

Získané způsobilosti

Znalosti základních pedagogických kategorií v oblasti sociální pedagogiky.

Literatura

Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. JEDLIČKA, r., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.SEKERA, Julius (ed.). Možnosti využití experiencionálity v přípravě pedagogických pracovníků. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-203-6.ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : FF UK, 1994. BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. GOFFMAN, E. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: SLON, 2003.

Požadavky

Aktivní plnění úkolů zadaných v průběhu semestru. Písemná vědomostní zkouška z okruhů uvedených v přehledu látky. Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci výuky. U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii.Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FS principy hodnocení budou studenti seznámeni před zahájením zkoušky.Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.

Garant

doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.

Vyučující

Mgr. Věra Filipi, Ph.D.doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.