Předmět SZZ Sociální pedagogika (PES / YP1Z1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YP1Z1 - SZZ Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Plné znění státnicových otázek (včetně struktury) je přiloženo jako externí dokument spisu.Pedagogika1. Pedagogika v systému společenských věd.2. Vymezení základních pedagogických kategorií.3. Alternativní pedagogické směry a inovace ve vzdělávání.4. Pedagogika zážitku a prožitku, její zásady a funkce.5. Osobnost pedagogického pracovníka.6. Výchova. Cíle, obsah, podmínky, prostředky, metody a zásady výchovy7. Pedagogická diagnostika osobnosti dítěte. Diagnostické metody.8. Pedagogická komunikace. Specifika komunikace v různých pedagogických prostředích.9. Pedagogika volného času.10. Výchova a vzdělávání hendikepovaných jedinců. Integrace hendikepovaných jedinců do běžného vzdělávacího proudu a společnosti.11. Techniky duševní práce.12. Specifika výchovy minoritních skupin obyvatel.13. Rodina jako výchovná instituce.14. Mravní aspekty rozvoje osobnosti.15. Pedagogika a její metodologie.Sociální pedagogika1. Vymezení předmětu sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, její postavení v systému pedagogických věd a její vztah k jiným vědáma oborům (sociologii, sociologii výchovy, sociální práci, psychologii aj.).2. Vymezení termínu výchova (převýchova) v rámci socializace člověka. Cíle výchovy v současné společnosti, zásady výchovy, metody výchovy, zvláštnosti výchovného procesu. Tradiční dělení složek výchovy a současné přístupy.3. Vztah dědičnost a výchovy, zrání a učení.4. Deviace (teorie vzniku sociálních deviací) a delikvence, sociální patologie.5. Proces socializace. Sociální učení.6. Výchovné úkoly a problémy školy. Pojetí kázně a činitele ovlivňující kázeň.7. Rodina a její základní funkce.8. Styly výchovy v rodině a jejich výchovné důsledky.9. Týrané a zneužívané dítě.10. Náhradní rodinná péče.11. Problematika ústavní výchovy..12. Metodika her a zábavné činnosti.13. Osobnost sociálního pedagoga - vychovatele.
Literatura
JEDLIČKA, J., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.Kopřiva, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2000. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2008. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha : SLON, 2001. ISBN 80-85850-66-4.KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3.BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. Matoušek, O. Ústavní péče. Praha : SLON - 2.vydání, 1999. ISBN 80-85850-76-1.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-39-7.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
Požadavky
U státní závěrečné zkoušky je možné získat 0-100 bodů. Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 91 bodů výborně90 - 71 bodů velmi dobře70 - 51 bodů dobře50 - 0 bodů nevyhověl
Garant
doc. PhDr. Julius Sekera, CSc.