Předmět Soc. a pedag. práce s mnohopr. rodinami (PES / YPDR1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YPDR1 - Soc. a pedag. práce s mnohopr. rodinami, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Rodina. Životní cykly rodiny a funkce, které v nich rodina plní. Problémy a obtíže rodiny v jednotlivých cyklech. Hierarchický a růstový model rodiny a dopad na jednotlivé členy - definování vztahu, člověka, postoje ke změnám, následky)2. Pojem mnohoproblémová rodina. Charakteristika mnohoproblémové rodiny, chování a interpretace chování mnohoproblémové rodiny. Pedagogické cíle práce s mnohoproblémovou rodinou. Úloha pedagoga (možnosti a omezení) v práci s mnohoproblémovými rodinami.3. Komunikace v rodině. Komunikační pozice a jejich dopad na členy rodiny. Rodinná pravidla a jejich vliv na růst jednotlivých členů rodiny a jejich intrapsychický systém. Chování členů rodiny a pozitivní úmysly.4. Možnosti sociální pedagogické práce s mnohoproblémovou rodinou. Vybudování vztahu respektu a důvěry mezi pedagogem a rodinou- význam prvního kontaktu. Fáze práce, stanovení pozitivně směřovaného cíle, práce na uskutečňování stanoveného cíle. Principy vedení rozhovoru s mnohoproblémovou rodinou.5. Rodinná terapie - jednotlivé systémy (Satirová, Rieger, Chvála). Principy spolupráce s rodinnými terapeuty. Význam a možnosti další kvalifikace a osobního růstu pro práci s mnohoproblémovými rodinami.
Literatura
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon, 2003. Matoušek, O. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.Ludewig, K. Systemická terapie - základy klinické teorie a praxe. První vydání Praha: Pallata, 1994. ISBN 80-901710-0-1.Jonesová, E. Terapie rodinných systémů. Vývoj v milánských systemických terapiích. Hradec Králové: Konfrontace, 1996.
Požadavky
1. Aktivní účast ve cvičeních, diskuse.2. Řešení zadaných úkolů ve cvičení.3. Písemná zkouška na základě vymezených témat.Před písemnou zkouškou lze získat 0 - 40 bodů za plnění úkolů zadaných v rámci seminářů (viz požadavky na studenta).U zkoušky je možné získat 0 - 60 bodů za teorii. Hodnocení zkoušky:91 - 100 bodů - A81 - 90 bodů - B71 - 80 bodů - C61 - 70 bodů - D 51 - 60 bodů - E 0 - 50 bodů - FPředmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.
Garant
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D.