Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova 1 (PES / YR1V1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YR1V1 - Dramatická výchova 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Divadlo jako základ dramatické výchovy. Význam divadla pro rozvoj jedince. Základní principy a složky divadelního jazyka. Divadelnost a dramatičnost. Vývoj dramatické výchovy u nás a ve světě2. Hra, fikce, princip "jako kdyby" v divadle a dramatické výchově. Pojem hra, charakteristika hry, možnosti hry pro učení a rozvoj. Dramatická hra její charakteristika.3. Situace jako základ divadla i dramatické výchovy.4. Situace, konflikt, problém - dramatická situace, vespolné jednání v divadle a dramatické výchově.5. Role a postava (dramatická postava). Vztahy, motivy postav, vespolné jednání. Princip divadelní komunikace a komunikace v dramatické výchově. Dialog.6. Příběh, vyprávění příběhu v divadle, příběh v dramatické výchově. Struktura divadelní inscenace- kompozice, žánr. Struktura lekce dramatické výchovy.7. Téma (myšlenka) v divadelní inscenaci, téma a cíl v dramatické výchově.8. Námět a literární předloha k dramatické hře a divadelní inscenaci (jevištní přepis, dramatizace, adaptace) , zdroje podnětů k dramatické hře.9. Vztah tématu (myšlenky, cíle) a volby jednotlivých složek divadelního jazyka v divadelní inscenaci a volba prostředků v lekci dramatické výchovy.

Získané způsobilosti

Student charakterizuje obor dramatická výchova, používá odborného pojmosloví z oblasti divadla, dramatu a dramatické výchovy. Student reflektuje vlastní rozvoj v oblasti osobnostní, sociální a esteticko- umělecké. Pojmenuje téma divadelní inscenace a další složky divadelního jazyka. Pojmenuje cíl lekce dramatické výchovy. Vytvoří situaci a dramatickou (problémovou) situaci jako základ dramatické hry. Spolupracuje s ostatními na zadaných úkolech , vstupuje do dramatických situací a přispívá k jejich řešení, tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.

Literatura

Časopis Tvořivá dramatika. PAVIS, P. Divadelní slovník. Praha : Divadelní ústav, 2003. Macková, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.ZICH,O. Estetika dramatických umění. Praha : Panorama, 1986. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.ARISTOTELES. Poetika. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.Brecht, B. Myšlenky. Praha : ČS, 1958. Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. Císař, J. Člověk v situaci. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6.MACHKOVÁ,E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.

Požadavky

1. Návštěva 3 divadelních představení písemná recenze jednoho z nich 2. Esej- výběr jednoho z témat (zadáno ve výuce) Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 51 započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.Mgr. Pavla MasaříkováPhDr. Hana Cisovská, Ph.D.