Předmět Dramatická výchova 1 (PES / YR1V1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YR1V1 - Dramatická výchova 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Divadlo jako základ dramatické výchovy. Význam divadla pro rozvoj jedince. Základní principy a složky divadelního jazyka. Divadelnost a dramatičnost. Vývoj dramatické výchovy u nás a ve světě2. Hra, fikce, princip "jako kdyby" v divadle a dramatické výchově. Pojem hra, charakteristika hry, možnosti hry pro učení a rozvoj. Dramatická hra její charakteristika.3. Situace jako základ divadla i dramatické výchovy.4. Situace, konflikt, problém - dramatická situace, vespolné jednání v divadle a dramatické výchově.5. Role a postava (dramatická postava). Vztahy, motivy postav, vespolné jednání. Princip divadelní komunikace a komunikace v dramatické výchově. Dialog.6. Příběh, vyprávění příběhu v divadle, příběh v dramatické výchově. Struktura divadelní inscenace- kompozice, žánr. Struktura lekce dramatické výchovy.7. Téma (myšlenka) v divadelní inscenaci, téma a cíl v dramatické výchově.8. Námět a literární předloha k dramatické hře a divadelní inscenaci (jevištní přepis, dramatizace, adaptace) , zdroje podnětů k dramatické hře.9. Vztah tématu (myšlenky, cíle) a volby jednotlivých složek divadelního jazyka v divadelní inscenaci a volba prostředků v lekci dramatické výchovy.
Získané způsobilosti
Student charakterizuje obor dramatická výchova, používá odborného pojmosloví z oblasti divadla, dramatu a dramatické výchovy. Student reflektuje vlastní rozvoj v oblasti osobnostní, sociální a esteticko- umělecké. Pojmenuje téma divadelní inscenace a další složky divadelního jazyka. Pojmenuje cíl lekce dramatické výchovy. Vytvoří situaci a dramatickou (problémovou) situaci jako základ dramatické hry. Spolupracuje s ostatními na zadaných úkolech , vstupuje do dramatických situací a přispívá k jejich řešení, tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.
Literatura
Časopis Tvořivá dramatika. PAVIS, P. Divadelní slovník. Praha : Divadelní ústav, 2003. Macková, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.ZICH,O. Estetika dramatických umění. Praha : Panorama, 1986. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.ARISTOTELES. Poetika. MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1998. ISBN 80-7068-103-9.Brecht, B. Myšlenky. Praha : ČS, 1958. Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. Praha : SPN, 1976. Císař, J. Člověk v situaci. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6.MACHKOVÁ,E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
Požadavky
1. Návštěva 3 divadelních představení písemná recenze jednoho z nich 2. Esej- výběr jednoho z témat (zadáno ve výuce) Celkově budou podle součtu bodů studenti hodnoceni:100 - 51 započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.Mgr. Pavla MasaříkováPhDr. Hana Cisovská, Ph.D.