Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnostní příprava 3 (PES / YS1P3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PES / YS1P3 - Osobnostní příprava 3, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do předmětu. Vlastní očekávání a cíle předmětu.2. Komunikace a sociální role. Ovlivnění vlastní komunikace sociální rolí.3. Role sociálního pedagoga, subrole, nároky role - očekávané chování.4. Porozumění situaci, vnímání sebe i druhých v situačním kontextu běžné i výchovné situace.5. Vedení skupiny. Pravidla pro komunikaci ve skupině - o pocitech,o chování, o vztazích apod.6. Kongruentní, autentické jednání v pedagogických situacích.7. Autenticita a nároky sociální role pedagoga.8. Vyjadřování přiměřeného statusu pedagoga.9. Zacházení s intrapersonálními i interpersonálními konflikty v pedagogické situaci.10. Vedení pedagogického dialogu, komunikační a výchovný cíl a strategie jeho dosažení.11. Zacházení překážkami dosažení cíle, intervence, práce s námitkami a odporem.12. Sebereflexe, zpětná vazba, zacházení se zpětnou vazbou, poskytování zpětné vazby.

Získané způsobilosti

Reflektuje rozvoj vlastní kompetenci k interakci a komunikaci v pedagogických situacích. Jedná v souladu s rolí a se sebou samým.Vstupuje do diskusí na zadaná témata. Reflektuje svou zkušenost s vedením skupiny s určitým komunikačním a výchovným cílem. Aplikuje komunikační dovednosti do poskytnutí zpětné vazby na vedení skupiny jiných.

Literatura

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 1999. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Gaudeamus. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998. BELZ, H., SIEGRIEST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.Satirová, V., Banmen, J., Greberová, J., Gomoriová, M. Model růstu. Za hranice rodinné terapie. Brno : Cesta, 2005. ISBN 80-7295-071-1.Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. Sebereprezentace v každodenním životě. Praha : Studio Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-1-4.VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi rodiči a učiteli. Jinočany : H+H, 1998. ISBN 80-83022-41-2.VALIŠOVÁ, A. Hra s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace. Praha : Pansofia, 1996. VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.Cisovská, H. Základy pedagogické komunikace. Ostrava : OU.

Požadavky

1. Aktivní účast ve výuce (70%) při nesplnění požadované účasti ze závažných (doložených) důvodů bude po domluvě s vyučujícím - požadována 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. 2. Vedení skupiny s určitým komunikačním a výchovným cílem (průběžně) a písemná sebereflexe. 3. Poskytnutí zpětné vazby kolegovi /gyni na vedení skupiny (průběžně).Pro udělení zápočtu je potřeba získat 51 - 100 bodů, z toho 0 - 40 bodů za aktivní činnost v seminářích (cvičeních) a průběžné plnění úkolů a 0- 60 bodů za písemná sebereflexe vedení skupiny s určitým komunikačním a výchovným cílem a poskytnutí zpětné vazby kolegovi /gyni na vedení skupiny Hodnocení zápočtu:51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.

Garant

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Cisovská, Ph.D.