Předmět Speciální pedagogika a edukace dospělých (SPG / 33ASE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 33ASE - Speciální pedagogika a edukace dospělých, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Získání znalostí o speciální pedagogice jako společenskovědní disciplíně. Vývoj, základní terminologie a teoretické problémy speciální pedagogiky. Vnitřní členění speciální pedagogiky, základy jednotlivých dílčích oborů speciální pedagogiky. Získání znalostí o integrovaném vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro získání poznatků o dílčích oborech speciální pedagogiky bude využito zejména samostudium. Dílčí obory speciální pedagogiky budou rovněž hlavním tématem tutoriálu. Konzultace v rámci vypsaných konzultačních hodin v daném semestru a dle domluvy. Další konzultace jsou možné přes mail.Přehled probírané látky:1. Speciální pedagogika jako vědní obor; její předmět a cíl2. Vymezení vnitřní struktury speciální pedagogiky; vztah k příbuzným oborům3. Dějiny péče o jedince s postižením do konce 19.st.4. Dějiny péče o jedince s postižením ve 20. St.5. Ucelená rehabilitace - komplexní rehabilitační péče, dobrovolná občanská sdružení6. Péče preventivní a eugenická7. Integrační tendence, pedagogická a sociální integrace8.Charakteristiky a základní terminologie podoborů speciální pedagogiky
Získané způsobilosti
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky.Získává základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému.Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi.Orientuje se v terminologii speciální andragogiky a geragogiky.Orientuje se v problematice mentálního postižení u dospělých a seniorů.Orientuje se v problematice sluchového postižení u dospělých a seniorů.Orientuje se v problematice tělesného postižení u dospělých a seniorů.Orientuje se v problematice poruch chování u dospělých a seniorů.Zná možnosti péče rezidenčních zařízení pro dospělé a seniory.
Literatura
Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido, 2006. Renotiérová, M., Ludíková, L. Speciální pedagogika. Olomouc, 2004. FRANIOK, P. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Ostrava : PdF OU, 2006. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 2.vyd., Ostrava: PdF OU, 2007. Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, Gaudeamus, 2000.
Požadavky
Minimálně 50 % účast ve výuce (kombinovaná forma). Aktivní účast na tutoriálu (rozprava na zadané téma). Znalost jednotlivých teoretických okruhů. Vykonání ústní zkoušky.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.