Předmět Logopedická prevence (SPG / 33OPR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 33OPR - Logopedická prevence, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Logopedie jako vědní obor; základní terminologie v logopedii; prevence v logopedii.2. Vnější a vnitřní podmínky vývoje řeči; reflexní okruh sdělování a jeho význam.3. Klasifikace narušeného vývoje řeči, organizace logopedické péče v ČR.4. Základní pojmy z fonetiky; zásady výslovnostní normy; mluvní styly.5. Vývojová nemluvnost, klasifikace z hlediska průběhu; vývojová dysfázie.6. Narušení článkování řeči; dyslálie, její nejčastější projevy ve školním věku.7. Poruchy čtené a psané řeči; specifický nález; komunikace a lateralita.8. Získaná psychogenní nemluvnost, elektivní mutismus, příčiny, komplexní přístup k dítěti, metody a principy výchovy a vzdělávání.9. Poruchy plynulosti řeči; definice symptomatologie; orientační diferenciální diagnostika; přístupy ke koktavému žákovi.10. Poruchy hlasu; klasifikace; zásady hlasové hygieny.11. Symptomatické poruchy řeči; komunikace jako předpoklad integrace.12. Specifika komunikačních schopností u dětí s mentální retardací, se smyslovým postižením, s poruchami hybnosti.
Získané způsobilosti
Způsobilosti studenta:Osvojuje si základní kategorie v logopedii.Získává přehled o organizaci logopedické péče v ČR.Získává orientaci v kurikulárních dokumentech z hlediska osvojování komunikativních kompetencí.Ověřuje si možnosti orientační logopedické diagnostiky.Získává schopnost používat principy primární logopedické prevence.Orientuje se v jazykových rovinách a dokáže porovnat s normou.Analyzuje proces osvojování řeči.Chápe logopedii jako interdisciplinární obor.Umí popsat podmínky vývoje řeči.Osvojuje si poznatky o průběhu ontogenetického vývoje řeči.Analyzuje správný řečový vzor, navrhuje hrové činnosti pro rozvoj řeči.Zná profesní a zájmové organizace související s oborem logopedie.
Literatura
Parent, R. Jak žít s koktavostí. Praha : Grada, 1998. Zezulková, E. Logopedická prevence. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006. Peutelchmidtová, A. Logopedické minumum. Olomouc : UP, 2001. Lechta, V. Logopedické repetitorium. Bratislava : SPN, 1990. Dvořák, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. Sovák, M. Logopedie. Praha : SPN, 1981. Drnková, Z., Syllabová, R. Záhada leváctí a praváctví. Praha : Avicenum, 1983. Lechta, V. Koktavost, komplexní přístup. Praha : Portál, 2004.
Požadavky
Vypracování korespondenčních úkolů podle osnovy zadané vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.