Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociologie dětství a dítěte (SPG / 55OCD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 55OCD - Sociologie dětství a dítěte, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednáška:1. Sociologie výchovy, sociologie rodiny, vymezení a2 Historie oboru, přední představitelé oborů sociologie výchovy3. Sociologické kategorie, vymezení4. -5. Rodina, rodinné působení, styly a modely, typologie6. - 7. Mezigenerační učení v rodině ve světe a u nás8. Sociální vyloučení vybraných rodin9. Demografické charakteristiky rodin10. - 11. Deprivace, vymezení, klasifikace12. -13. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působeníSeminář:1.-2. Výchovná prostředí, jejich směr a hodnoty3.-4. Problémy a poruchy v rodině5. Sociálně patologické jevy a sociální deviace v rodině6. Ohrožené děti v České republice7. Ohrožené děti ve vybraných zemích8. Systém péče o ohrožené děti9. Problematika viktimnosti a viktimizace10. Etnické dítě11. Problematika alternativních rodin - sociologické pohledy12. Problematika alternativních rodin - legislativní pohledy13. Repetitorium učiva

Získané způsobilosti

" schopnost orientovat se v základní terminologii oboru" znalost vymezení oblasti výchovy a vzdělávání, příbuzných oborů" znalost sociologických přístupů a celospolečenského kontextu v oblasti výchovy a vzdělávání" znalost vzdělanostní struktury v našich podmínkách dle standardů ISCED" znalost psychosociálních vlivů na vývoj dítěte" znalost problematiky rodiny a manželství, funkcí a cílů rodinné výchovy" znalost sociopatologických jevů v rodině, ve škole, ve společnosti" orientace v životních etapách člověka a jeho socializace" znalost prostředí ovlivňující výchovu dítěte (rodinné, školní, lokální, skupinové, volnočasové)" znalost socializace žáka ve školních podmínkách, taxace funkcí školy, integrovaného pedagogicko-psychologického poradenského systému

Literatura

Alan, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.HÁJEK, F. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: SPN, 1979. RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno : MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha:SPN, 1982. KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1994. MIŠÍKOVÁ, J. Základy sociológie rodiny. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2003. ISBN 80-7042-291-2.MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium ( nejen ) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. RABUŠICOVÁ, M. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno : Masarykova Univerzita, 1991. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PF MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha: Praha, 1994. ISBN 80-901325-0-2.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.NOSÁL, I. Obrazy dětství v dnešní české společnosti: Studie ze sociologie dětství. Brno: Barrister Principal, 2004. ISBN 80-86598-80-2.SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86439-19-9.MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. 2. upravené vyd. Praha:Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-75-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 1997. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. a II. Brno: MSD, 2002. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, XLI, č.6, s.487, 1997.

Požadavky

- pravidelná docházka na semináře (min. 80%) a přednášky - aktivní účast ve výuce- zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři- písemné ověření znalostí (zápočtová písemka)Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno

Garant

doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.