Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedická prevence (SPG / 55OPN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 55OPN - Logopedická prevence, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Plán výuky:Logopedie a její postavení v systému věd, základní terminologie v logopedii, metody logopedické intervence.Logopedická prevence, její stupně a hlavní úkoly.Zákonitosti psychomotorického vývoje dítěte, vzájemné vztahy sdělovacího procesu.Vývoj dětské řeči,charakteristika vývojových etap, vnější a vnitřní podmínky.Význam reflexní teorie z hlediska hodnocení složek sdělovacího procesu , orientační charakteristika jednotlivých částí reflexního okruhu, vývojové odchylky.Norma řečového vývoje z hlediska věkových kategorií, fyziologické zvláštnosti ontogenetického vývoje řečiCharakteristika jazykových rovin, orientační diagnostika vývoje řeči.Nejčastější poruchy řeči u dětí předškolního a mladšího školního věku, jejich charakteristika, organizace logopedické péče v ČR.Metody, principy a zásady správného řečového vývoje, stimulační techniky, pomůcky.Orientační diagnostika motorických schopností, rozvoj motoriky v orofaciální oblasti.Orientační vyšetření sluchu, fonematické diferenciace, metodika rozvoje fonematického sluchu.Specifické zvláštnosti vývoje řeči u dětí s mentální retardací, smyslovým a tělesným postižením.

Získané způsobilosti

Způsobilosti studenta:Osvojuje si základní kategorie v logopedii.Získává přehled o organizaci logopedické péče v ČR.Získává orientaci v kurikulárních dokumentech z hlediska osvojování komunikativních kompetencí.Ověřuje si možnosti orientační logopedické diagnostiky.Získává schopnost používat principy primární logopedické prevence.Orientuje se v jazykových rovinách a dokáže porovnat s normou.Analyzuje proces osvojování řeči.Chápe logopedii jako interdisciplinární obor.Umí popsat podmínky vývoje řeči.Osvojuje si poznatky o průběhu ontogenetického vývoje řeči.Analyzuje správný řečový vzor, navrhuje hrové činnosti pro rozvoj řeči.Zná profesní a zájmové organizace související s oborem logopedie.

Literatura

Zezulková, E. Logopedická prevence. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006. Kutálková, D. Logopedická prevence. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-056-9.Dvořák,J. Logopedický slovník. Logopaedica clinica. Žďár n.Sázavou , 1999. Sovák, M. Logopedie. Praha : SPN, 1981. Allen, K., Marotz, R. Přehled vývoje dítěte. Praha: Portál., 2002. Dvořák,J. Verbální dyspraxie. Logopaedica clinica. Žďár n.Sáz., 1999. Zezulková, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2009. Klenková, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MU, 2002. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.Lechta, V. Logopedické repetitorium. Bratislava : SPN, 1990.

Požadavky

Písemná zkouška podle okruhů zadaných vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina Kunzovádoc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.