Předmět Speciální pedagogika (SPG / 55PEN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 55PEN - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Program přednášek a seminářů předmětu SPG/55PEN:1. Vymezení oboru speciální pedagogika; její cíl a předmět; vztah k příbuzným oborům.2. Dějiny péče o postižené do konce 19.st. a ve 20.st. - pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska.3. Celospolečenské integrační tendence ve vztahu k handicapovaným osobám, speciálně pak pedagogická integrace.4. Diagnostické prostředky a metody speciální pedagogiky.5. Speciálně pedagogická problematika psychopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, charakteristika a typologie jednotlivých stupňů MR.6. Speciálně pedagogická problematika etopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, symptomatika, vymezení a klasifikace poruch chování a asociálního chování dětí a mládeže.7. Speciálně pedagogická problematika surdopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, klasifikace, symptomatika, zařazení jedince do škols.systému.8. Speciálně pedagogická problematika logopedie. vymezení definic a pojmů, NKS, Etiologie,symptomatika, klasifikace s charakteristika vad a poruch komunikace.9. Speciálně pedagogická problematika oftalmopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, anatomie a fyziologie vidění. Klasifikace zrak.vad.10. Speciálně pedagogická problematika somatopedie:vymezení definic a pojmů, Etiologie, druhy a typy těles.a zdravot.postižení. Zařazení jedince s tělesn.postiž.do výchovy a vzdělávání.11. LMD, SVPU, ADHD; etiologie, symptomy, péče,výchova a vzdělávání těchto osob.12. Školská zařízení a poradenská péče: PPP; SPC;oboru.
Získané způsobilosti
Způsobilosti studenta:Osvojuje si základní kategorie vědního oboru speciální pedagogika včetně dějin oboru.Seznamuje se s prostředky a metodami speciálně pedagogické diagnostiky.Chápe cíle podoborů speciální pedagogiky, jejich vzájemné vztahy.Umí vysvětlit termín ucelená rehabilitace.Analyzuje obsah preventivní péče ve speciální pedagogice.Dokáže popsat stupně socializace ve vztahu k osobám s postižením.Umí vyjmenovat faktory ovlivňující socializaci osob s postižením.Seznamuje se s prostředky a metodami edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
Mertin, V. Individuální vzdělávací program. Praha, 1995. VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno, Paido., 1998. Jesenský, J. Kontrapunkty integrace. Praha, 1995. Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001. Kubová, L. Speciálně pedagogická centra. Praha, 1996. Michalík, J. Školská integrace dítí s postižením. Olomouc, UP, 2000. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno : MU, 1997.
Požadavky
Písemná zkouška vyplývá z obsahu předmětu vymezeného v přehledu látky.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.