Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (SPG / 5PEN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / 5PEN - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Vymezení oboru speciální pedagogika; její cíl a předmět; vztah k příbuzným oborům.Dějiny péče o postižené do konce 19.st. a ve 20.st. - pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska.Celospolečenské integrační tendence ve vztahu k handicapovaným osobám, speciálně pak pedagogická integrace.Diagnostické prostředky a metody speciální pedagogiky.Speciálně pedagogická problematika psychopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, charakteristika a typologie jednotlivých stupňů MR.Speciálně pedagogická problematika etopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, symptomatika, vymezení a klasifikace poruch chování a asociálního chování dětí a mládeže.Speciálně pedagogická problematika surdopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, klasifikace, symptomatika, zařazení jedince do škols.systému.Speciálně pedagogická problematika logopedie. vymezení definic a pojmů, NKS, Etiologie,symptomatika, klasifikace s charakteristika vad a poruch komunikace.Speciálně pedagogická problematika oftalmopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, anatomie a fyziologie vidění. Klasifikace zrak.vad.Speciálně pedagogická problematika somatopedie:vymezení definic a pojmů, Etiologie, druhy a typy těles.a zdravot.postižení. Zařazení jedince s tělesn.postiž.do výchovy a vzdělávání.LMD, SVPU, ADHD; etiologie, symptomy, péče,výchova a vzdělávání těchto osob.Speciálně pedagogické školy, zařízení a poradenská péče: PPP; SPC;Exkurze do vybraného speciálně pedagogického zařízení nebo školy.Program seminářů předmětu:Vnitřní struktura a členění speciální pedagogiky. Diskuse na téma úvodní hodiny tohoto oboru.Komplexní rehabilitační péče, preventivní péče, eugenická péče.Socializace a její stupně; sociální rozměr handicapu.Vývojové anomálie - přehled, charakteristika.Výchovné a vzdělávací prostředky a metody speciální pedagogiky.Zařazení a integrace MR dítěte do systému výchovy a vzdělávání. Legislativa.Vybrané otázky poruch chování d.a ml. - např. šikana, drogové závislosti, záškoláctví, vandalismus a krádeže, syndrom CAN?Druhy komunikačních systémů osob se sluchovým postižením.Problematika poruch a vad komunikace.Diskuse.Specifika práce se zrakově postiž.jedincem ve vých.-vzděláv.procesu.Problematika DMO a osobních asistentů v procesu školské integrace.Exkurze do vybraného speciálně-pedagogického zařízení nebo školy.

Získané způsobilosti

Způsobilosti studenta:Osvojuje si základní kategorie vědního oboru speciální pedagogika včetně dějin oboru.Seznamuje se s prostředky a metodami speciálně pedagogické diagnostiky.Chápe cíle podoborů speciální pedagogiky, jejich vzájemné vztahy.Umí vysvětlit termín ucelená rehabilitace.Analyzuje obsah preventivní péče ve speciální pedagogice.Dokáže popsat stupně socializace ve vztahu k osobám s postižením.Umí vyjmenovat faktory ovlivňující socializaci osob s postižením.Seznamuje se s prostředky a metodami edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literatura

MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 1995. VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace. Praha : Karolinum, 1995. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha : Septima, 1996. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : UP, 2000. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno : MU, 1997.

Požadavky

Zkouška ústní- Zvládnutí základních znalostí ze speciální pedagogiky s akcentem na etiologii postižení a teoretická - filozofická východiska a dějiny oboru.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.