Předmět Nárys speciální pedagogiky (SPG / BKPSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / BKPSP - Nárys speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vymezení oboru speciální pedagogika (spolupracující obory).Kvalita života osob se zdravotním postižením, legislativní podpora.Kapitoly z dějin speciální pedagogiky.Cíle speciální pedagogiky.Předmět speciální pedagogiky.Základní kategorie a pojmy.Faktory integrace, inkluze.Ucelená rehabilitace.Sociální rehabilitace, principy.Pedagogická rehabilitace, principy.Vývoj integrovaného a inkluzívního vzdělávání v ČR a ve světě.
Získané způsobilosti
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky.Získává základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému.Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi.Orientuje se v systému komunikace AAK.
Literatura
EDELSBERGER, L., a kol. Defektologický slovník. Praha : H+H, 2000. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.FRANIOK, P. Kapitoly z teorie speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 8070422807.PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšiřené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5.VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
Požadavky
1. Aktivní účast na tutoriálech2. Zpracování seminární práce k tématům vymezeným obsahem předmětu podle pokynů přednášejícíhoPřímá výuka probíhá v rozsahu 6 hodin formou přednášky s diskusí nad zadanými úkoly.Na začátku výuky daného předmětu jsou studenti seznámeni s jednotlivými tematickými okruhy, které budou odpřednášeny, případně s okruhy, které si vzhledem k časovým možnostem nastudují studenti samostatně. Dále budou seznámeni s odbornou literaturou k daným tematickým okruhům a to jak základní, rozšiřující i doporučenou . Jádrem přímé výuky je přednáška, jádrem nepřímé výuky bude samostudium a četba odborné literatury. Výstupem bude zpracování seminární práce, která se stane významným doplňujícím podkladem ke klasifikaci. Rozsah seminární práce do 15 normostran. Zpracování je možné konzultovat s vyučujícím a to osobně, mailem, nebo telefonicky. Součástí nabídky jsou vyčleněné konzultační hodiny vyučujícího.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno
Garant
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.