Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická diagnostika dětského vývoje (SPG / BPDV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / BPDV - Pedagogická diagnostika dětského vývoje, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogická diagnostika, vymezení základních termínů : Pojem diagnostika (diagnostics); vymezení základních typů diagnostik; pedagogická diagnostika a diagnóza; základní vztahy a typy pedagogické diagnostiky; pedagogická diagnostika v profesní činnosti učitelky mateřské školy; pedagogická diagnostika - nejasnosti a nedostatky v pojetí.2. Historická analýza vzniku a postupného rozvoje pedagogické diagnostiky - vybraná zastavení: Cesta k pojmu pedagogická diagnostika; experimentální pedagogika; pedagogická diagnostika jako samostatný pedagogický směr.3. Anamnéza: pojetí, struktura anamnézy; co zjišťujeme o rodině; co zjišťujeme o dítěti; sociální prostředí.4. Diagnostika poznávacích procesů a rytmu.5. - 6. Pedagogická diagnostika specifických poruch učení: Základní orientace v diagnostice dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie; rizika poruch učení (především dyslexie) v předškolním věku.7. Test rizik poruch učení pro ranné školáky; rozvoj dílčích funkcí podle B.Sindelárové; Oregonská metoda hodnocení.8.-9. Lateralita, leváctví a leváci: vymezení pojmu lateralita; diagnostika laterality, co říci rodičům a pomoc dítěti.10.-11. ADHD/ADD, hyperkinetická porucha.

Získané způsobilosti

Orientuje se v historickém vývoji pedagogické diagnostiky. Ovládá základní terminologický repertoár pedagogické diagnostiky, je schopen s odbornými pojmy pracovat, je způsobilý získána fakta kriticky zpracovat a interpretovat v nálezech a ve zprávách o dítěti vzhledem k adresátovi. Získává dovednosti z oblasti metodologie (metoda pozorování, anamnéza, diagnostika poznávacích procesů, diagnostika laterality, pravolevé a prostorové orientace, diagnostika rizik poruch učení, pozornosti, hyperaktivity a impulzivity). V samotném procesu diagnostikování je schopen využít ucelené diagnostické nástroje, ale také koncipovat podle možností a potřeb školy vlastní diagnostické materiály.

Literatura

BEDNÁŘOVÁ, J. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : Computer Press, a.s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka - správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství Dr. M. Kuncová, J. Franková. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku?. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-321-5.MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. 1. vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje v praxi. Ostrava : PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-552-5.BURKOVIČOVÁ, R. Profesní činnosti učitelů mateřských škola a jejich výzkum. Ostrava : PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace. Ostrava: Pdf OU, 2006. SWIERKOSZOVÁ, J. Sdecitické boruchy umečí. ( Specifické poruchy učení ). Ostrava : Pdf OU, 2005. ISBN 80-7368-042-4.

Požadavky

Účast na seminářích -70%. Portfolio - vybrané úkoly a korespondenční úkoly ze základního distančního textu, doklady osobní angažovanosti při studiu předmětu. Písemný test - nejméně zvládnuto na 51%. Ústní zkouška v případě nezvládnutého písemného testu. Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

PhDr. Jana Swierkoszová