Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etopedie (SPG / ETOPR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / ETOPR - Etopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednáška1. Etopedie - obor, předmět, cíle, specifika ve speciální pedagogice, edukační roviny.2. Historie oboru etopedie.3. Cílová skupina etopedie - děti v riziku a s poruchami chování.4. Etiologie PCH - systémový přístup.5. Klasifikace PCH - medicínská, dimenzionální, společenská a školská.6. Přístupy k rizikovým faktorům PCH.7. Legislativní a kurikulární rámec etopedie.8. Výchovná prostředí.9. Kázeň - klasifikace, modely a metody pozitivní kázně.10. Pedagogicko-psychologické poradenství.11. Intervence - systémový přístup.12. Problematika záškoláctví: druhy, kritéria hodnocení, prevence, faktory ohrožení, sociální klima, intervence.13. Problematika šikany: formy, kritéria hodnocení, prevence, faktory ohrožení, sociální klima, intervence.Seminář1. Syndrom CAN: roviny, charakteristika ohrožení, intervence speciálního pedagoga.2. Závislostní chování - specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na socializaci jedince.3. Alkoholismus - druhy a formy, specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na socializaci jedince.4. Gambling - druhy a formy, specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na socializaci jedince.5. Nikotinismus - druhy a formy, specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na socializaci jedince.6. Syndrom FAS.7. Institut ústavní a ochranné výchovy. Rezidenční výchova: přehled a úkoly jednotlivých zařízení.8. Problematika mediace a probace.9. Alternativní tresty.10. Spolupráce rodiny se školou a ostatními výchovnými zařízeními.11. Prevence: druhy, charakteristika, význam.12. Poruchy v rodině, nepříznivý výchovný vliv rodiny na vývoj dítěte. Nedostatečná výchovná stimulace rodiny. Funkce rodiny.13. Subkultury a jejich charakteristiky.14. Problematika etnických skupin v ČR.15. Integrace minorit jako sociální problém.16. Výchovné prostředky v sociálních prostředích: v rodině, ve škole, v partě apod.17. Peer programy při podoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.18. Role nevládních organizací při výchově jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty, SIM apod.).19. Vliv masmédií z pohledu etopedického.20. Vliv sekt a náboženských hnutí z pohledu etopedického.21. Extremismus a dalších nonkonformních jevy společnosti.

Získané způsobilosti

orientace v odborné terminologiiumí charakterizovat poruchy a problémy v chování, zná jejich etiologii a symptomatologiiorientace v odborných etopedických zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovyorientace v legislativních dokumentech vztahující se k dané problematiceumí definovat sociální anomii, teorii sociální deviacezná význam a možnosti etopedické prevence a intervence

Literatura

VITÁSKOVÁ, K. Etopedie - Vybrané okruhy etopedické problematiky. Ostrava: OU v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-123-4.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-360-9.VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno : Pdf MU, 2004. ISBN 80-210-3523-3.Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003. STANKOWSKI, A. Sociální patologie. Ostrava: PdF, 2001. MUHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno : MU, 2002. STANKOWSKI, A. Úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava: OU, 2003. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Paido Brno, 1998. ISBN 80-85931-60-5.Koudelková, A. Psychologické otázky delikvence. Praha, Victoria Publishing, 1995. Matoušek, O., Kroftová. Ústavní péče. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-85850-08-7.

Požadavky

1) písemná zkouška2) u opravného pokusu ústní zkouškaStudenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.