Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Somatologie a antropologie (SPG / KSOAN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / KSOAN - Somatologie a antropologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do problematiky, terminologie biologických věd, stavba těla, buňka, tkáně. Anatomické názvosloví, roviny, směry.2.Pohybový systém, kosti a svaly. Stavba a spojení svalů a kostí.3. Kostra lebky, svalstvo hlavy. Obličejová a mozková část lebky.4. Osový skelet, áteř, pánev, žebra, hrudní kost, lopatka a klíček. Svaly trupu, spojení na páteři, hrudníku a kosti pánevních.5. Kostra horní končetiny. Svaly, klouby a spojení horní končetiny.6. KOstra dolní končetiny. Svaly, klouby a spojení dolní končetiny.7. Krevní oběh, srdce, cévní systém. Řízení a činnost srdce, malý a velký krevní oěh, ozvy a arteriální tep.8. Dýchací systém. Funkce dýchacího systému, ventilace plic.9. Trávicí systém. Funkce zažívacího systému, výživa.10. Ledviny, močový systém a pohlavní orgány. Funkce urogenitálního systému.11. Kůže, žlázy s vnitřní sekrecí a smyslové orgány. Funkce kůže, mléčené žlázy, žlázy s vnitřní sekrecí a smyslových orgánů.12. CNS a periferní nervy. Funkce nervového systému, reflexy.13. Ukončení tématických okruhů, kontrola plnění zápočtových požadavků.

Získané způsobilosti

- studenti budou schopni odpovídajícím způsobem popsat lidské tělo na úrovni buněčné, tkáňové a orgánové- studenti pochopí principy základních životních funkcí lidského těla- studenti získají přehled o jednotlivých etapách prenatální a postnatální ontogeneze- studenti se naučí diskutovat o biologických problémech vztahujících se ke stavbě a funkci lidského těla v návaznosti na speciálně-pedagogickou problematiku- studenti si uvědomí vztah mezi zdravím a jeho základními determinantami- studenti pochopí důležitost biologických poznatků pro studium specializovaných předmětů ve výuce speciální pedagogiky

Literatura

Čihák, R. Anatomie 1, 2, 3. Praha, 2004. Hajn, V. Antropologie I. Olomouc, 2003. Feneis, H. Anatomický obrazový slovník. Praha, 1996. ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3. Praha : Grada, 2004. HAJN, V. Antropologie I. Olomouc : PřF UP, 2003. Sinělnikov, R. D. Atlas anatomie člověka 1, 2, 3. Praha, 1980. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie I, II. Praha : Europlex Bohemia, 2002.

Požadavky

Důraz bude kladen na znalosti buněčné a tkáňové stavby lidského těla, základy genetiky a na stavbu a funkci kosterní, svalové a nervové soustavy, včetně smyslových orgánů, dále na stavbu a funkci orgánů podílejících se na tvorbě mluvené řeči. Požadavky na celkové hodnocení:- účast na tutoriálech (min 80%)- aktivní diskuse k probíranému učivu- splnění minimálních limitů (50%) písemných testů nebo ústní formy průběžného zkoušení vědomostíStudenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

prof. MUDr. Anton Pelikán, DrSc.

Vyučující

prof. MUDr. Anton Pelikán, DrSc.