Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy somatopedie (SPG / KSOMA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / KSOMA - Základy somatopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.- Teoretická východiska a terminologie somatopedie. Somatopedie jako vědní obor.- Ontogeneze, normální vývoj dětské motoriky a hybnosti. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí.- Pohybové vady. Klasifikace, příčiny, specifika, symptomatika a kombinace pohybových vad.- Dětská mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s DMO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s dětskou mozkovou obrnou, zásady práce.- Deformace, amputace, malformace. Získaná tělesná postižení.- Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.- Pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR.- Vzdělávání dětí se somatickým postižením. Integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.- Kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.

Získané způsobilosti

- Umí diskutovat o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením.- Zná teoretická východiska a terminologii somatopedie. - Umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor. - Zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti.- Charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí.- Zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků.- Zná postižení dětskou mozkovou obrnu, její zvláštnosti a specifika. Umí charakterizovat dítě s dětskou mozkovou obrnou a zásady práce ve škole.- Zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka.- Umí definovat deformace, amputace, malformace. - Chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením.- Umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením. - Zná zákonitosti integrace a inkluze žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. - Vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením.

Literatura

OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno : PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.VÍTKOVÁ, M. et al. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno : Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-071-9.RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. I. vyd. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno : Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 978-80-85391-96-6.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. I. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.JAKOBOVÁ, A. Komplexní péče dětí s tělesným a kombinovaným postižením. I. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-488-4.OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU PdF, 2005. ISBN 978-80-210-3819-5.PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci. I. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.BENDOVÁ, P., RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. I. vyd. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 978-80-2441-097-4.

Požadavky

- Seminární práce: Zpracování případové studie žáka s tělesným postižením nebo zdravotním znevýhodněním.- Písemný test (didaktický test) Student je hodnocen následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.