Předmět Speciálně pedagogic. diagnostika v praxi (SPG / KSPDX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / KSPDX - Speciálně pedagogic. diagnostika v praxi, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Význam speciálně pedagogické diagnostiky v pedagogické praxi.Multidisciplinarita ve speciálně pedagogické diagnostice (spolupráce s PPP, SPC, SVP).Specifika školní zralosti a školní připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.Metody diagnostikování v období předškolního a školního věku.Využití testových metod ve speciálně pedagogické diagnostice (modifikace standardních metod)Vybrané oblasti speciálně pedagogické diagnostiky se zaměřením na diagnostiku smyslového vnímání, motorických schopností a laterality,senzomotorické koordinace, socializačního a citového vývoje.Aplikace vybraného diagnostického procesu včetně jeho registrace s využitím záznamových archů .Speciálně pedagogická diagnostika - východisko plánování, volby edukačních metod, stimulačních a korekčních postupůDiagnostické kompetence pedagoga.Portfólio na téma:Speciálně pedagogická diagnostika dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebamiObsah portfólia:Anamnéza dítěte/žákaVybraná oblast speciálně pedagogické diagnostiky:Diferenční diagnostika v rámci problémů v oblasti práce a výkonuOrientační diagnostická zkouška úrovně pozornostiOrientační diagnostická zkouška úrovně zrakového vnímáníOrientační diagnostická zkouška úrovně sluchového vnímáníOrientační diagnostická zkouška úrovně myšleníOrientační diagnostická zkouška úrovně sebeobsluhyOrientační diagnostická zkouška slovní zásobyIndividuální plán podpory rozvoje dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebamiHodnocení: rozbor portfolia studenta, slovní hodnocení
Získané způsobilosti
Dokáže vysvětlit význam speciálně pedagogické diagnostiky.Orientuje se v systému školských poradenských služeb.Osvojuje si specifika školní zralosti a školní připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.Zná metody diagnostikování v období předškolního a školního věku.Osvojuje si diagnostické schopnosti vybraných klíčových dovedností u dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Zpracovává výsledky diagnostiky a vytváří individuální plán edukace.Chápe obsah diagnostické kompetence pedagoga.
Literatura
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha : H+H, 1999. ISBN 80-85787-27-X.KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-887-2.DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.HEALEY, J. M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-701-9.SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. Narodilo se s problémy a co bude dál?. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0398-X.DRTÍLKOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha : Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2007. ISBN 80-7368-084.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.SVOBODOVÁ, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace. Ostrava : OU, 2006. ISBN 80-7368-238-9.POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : MU, 1997. ISBN 80-210-3354-1.BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7478-109-6.
Požadavky
Zpracování případové studie dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na diagnostiku vybraných klíčových dovedností.Návrh vhodných stimulačních a korekčních postupů v edukaci dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.Mgr. Petr Zezulka