Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika ve škol. věku (SPG / KSPSV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / KSPSV - Speciální pedagogika ve škol. věku, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Současné integrační tendence - výhody a nevýhody.Legislativní zabezpečení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Školská poradenská zařízení - pedagogicko - psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum (pracovníci, rozbor jednotlivých funkcí ve vztahu k učitelům, rodičům, žákům se speciálními vzdlělávacími potřebami).Analýzy odborných posudků a zpráv a na jejich základě sestavování individuálně vzdělávacích plánů.Modelové situace vedoucí ke zdokonalení komunikace a porozumění: učitel x speciální pedagog, učitel x ředitel školy, učitel x pracovník školského poradenského zařízení, učitel x rodič, učitel x žáci bez speciálních potřeb, učitele x žák se speciálními vzdělávacími potřebami.Školní zralost a připravenost, vstup do základní školy - legislativní podklady.Příprava jednotlivých úkolů k zápisu do základní školy - orientace ve vývojové úrovni zrakového, sluchového a prostorového vnímání, grafomotoriky, řeči, matematických představ.Specifické poruchy učení, jejich rizika v předškolním věku.Specifika žáka s diagnostikou ADHD.Možnosti edukace nadaného žáka integrovaného na základní škole.Výhody a nevýhody individuální a skupinové integrace.Žák s dvojí výjimečností (mimořádné nadání + SPU, mimořádné nadání + ADHD, mimořádné nadání + Aspergerův syndrom).Podmínky integrace žáka s lehkou mentální retardací v běžné základní škole.Specifika žáka s Aspergerovým syndromem a možnosti jeho integrace do běžné základní školy.Týmová práce při vedení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.Práce s rodinou.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v problematice integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak po stránce legislativní, tak i z pohledu školy a zákonných zástupců.Získá přehled v poradenských službách ve škole, školských poradenských zařízeních (jejich funkce, pracovníci apod.) a dalších možnostech podpory při vedení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.Analyzuje zprávu z pedagogicko - psychologické poradny a speciálně pedagogického centra, umí vyvodit závěry nutné pro další reedukační a kompenzační postupy.Umí sestavit individuální vzdělávací plán podle potřeb a specifik žáka.Na základě modelových situací zdokonaluje komunikaci mezi zainteresovanými subjekty (třídní učitel, učitel, ředitel školy, výchovný poradce, speciální pedagog, pracovník školského poradenského zařízení, rodič).Podrobněji se orientuje ve vybraných postiženích a zvláštnostech, se kterými je možno se nejčastěji setkat v rámci integračního procesu na základní škole.

Literatura

ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-808.ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-979-8.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.KOVÁŘOVÁ, R., KLUGOVÁ, I. Edukace nadaných dětí a žáků. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-430-3.VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.PIPEKOVÁ, J. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepr. vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.SWIERKOSZOVÁ, J. Kooperace učitele s asistentem pedagoga edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Ostrava : OU, 2007. LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa - jeho vývin, vzdelanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2003. ISBN 80-89018-53-X.HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha, 2005. ISBN 80-7290-213-X.JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-247-2697-7.VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2004. ISBN 80-86633-23-3.KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K. Postavení a kompetence speciálního pedagoga v rámci integračního procesu na běžné škole. Ostrava : OU, 2008. ISBN 978-80-7368-548-5.SWIERKOSZOVÁ, J. Problematika specifických poruch učení u žáků základní školy a studentů středních škol. Ostrava : OU, 2000. PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání. Brno : MU, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-37-3.VÍTKOVÁ, M. Současné zahraniční trendy ve výchovně vzdělávací péči o tělesně postižené. Brno : MU, 1994. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-1275-9.BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava : OU, 2010. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: Inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava : OU, 2008. ISBN 978-80-7368-622-2.

Požadavky

Zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace (k zápočtu).Zpracovávání dílčích úkolů dle požadavků vyučujícího.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno

Garant

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.Mgr. Helena MravcováPaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.Mgr. Helena Mravcová