Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika - základní kurz (SPG / MSSPG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / MSSPG - Speciální pedagogika - základní kurz, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek předmětu:1. Vymezení oboru speciální pedagogika; její cíl a předmět; vztah k příbuzným oborům.2. Dějiny péče o postižené do konce 19.st. a ve 20.st. - pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska.3. Celospolečenské integrační tendence ve vztahu k handicapovaným osobám, speciálně pak pedagogická integrace.4. Diagnostické prostředky a metody speciální pedagogiky.5. Speciálně pedagogická problematika psychopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, charakteristika a typologie jednotlivých stupňů MR.6. Speciálně pedagogická problematika etopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, symptomatika, vymezení a klasifikace poruch chování a asociálního chování dětí a mládeže.7. Speciálně pedagogická problematika surdopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, klasifikace, symptomatika, zařazení jedince do škols.systému.8. Speciálně pedagogická problematika logopedie. vymezení definic a pojmů, NKS, Etiologie,symptomatika, klasifikace s charakteristika vad a poruch komunikace.9. Speciálně pedagogická problematika oftalmopedie: vymezení definic a pojmů, stručný historický pohled do dějin. Etiologie, anatomie a fyziologie vidění. Klasifikace zrak.vad.10. Speciálně pedagogická problematika somatopedie:vymezení definic a pojmů, Etiologie, druhy a typy těles.a zdravot.postižení. Zařazení jedince s tělesn.postiž.do výchovy a vzdělávání.11. LMD, SVPU, ADHD; etiologie, symptomy, péče,výchova a vzdělávání těchto osob.12. Školská zařízení a poradenská péče: PPP; SPC;Program seminářů předmětu:1. Vnitřní struktura a členění speciální pedagogiky. Diskuse na téma úvodní hodiny tohoto oboru.2. Komplexní rehabilitační péče, preventivní péče, eugenická péče.3. Socializace a její stupně; sociální rozměr handicapu.4. Vývojové anomálie - přehled, charakteristika.5. Výchovné a vzdělávací prostředky a metody speciální pedagogiky.6. Zařazení a integrace MR dítěte do systému výchovy a vzdělávání. Legislativa.7. Vybrané otázky poruch chování d.a ml. - např. šikana, drogové závislosti, záškoláctví, vandalismus a krádeže, syndrom CAN?8. Druhy komunikačních systémů osob se sluchovým postižením.9. Problematika poruch a vad komunikace.Diskuse.10. Specifika práce se zrakově postiž.jedincem ve vých.-vzděláv.procesu.11. Problematika DMO a osobních asistentů v procesu školské integrace.

Získané způsobilosti

Způsobilosti studenta:Osvojuje si základní kategorie vědního oboru speciální pedagogika včetně dějin oboru.Seznamuje se s prostředky a metodami speciálně pedagogické diagnostiky.Chápe cíle podoborů speciální pedagogiky, jejich vzájemné vztahy.Umí vysvětlit termín ucelená rehabilitace.Analyzuje obsah preventivní péče ve speciální pedagogice.Dokáže popsat stupně socializace ve vztahu k osobám s postižením.Umí vyjmenovat faktory ovlivňující socializaci osob s postižením.Seznamuje se s prostředky a metodami edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literatura

Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 1998. KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996. FRANIOK, P. Kapitoly z teorie speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 8070422807.Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, 2006. Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1994. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : MU, 1998. Renotiérová, M., Ludíková, L. Speciální pedagogika. Olomouc, 2004. Vašek, Š. Špeciálno pedagogická diagnostika. Bratislava, SPN, 1991.

Požadavky

Zápočtový test dle okruhů zadaných vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana Novohradská