Předmět Logopedie v předškolním věku (SPG / NLOG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / NLOG - Logopedie v předškolním věku, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Logopedie jako vědní disciplína, její význam, terminologie, základní kategorie.2. Postavení logopedie v systému věd.3. Nástin historického vývoje oboru.4. Logopedická intervence, metody, prostředky.5. Podmínky a etapy ontogenetického vývoje řeči, diferenciační schopnosti mozku, řeč ve vztahu k psychickým procesům. Fyziologické zvláštnosti ve vývoji řeči.6. Nejčastější poruchy řeči v předškolním a mladším školním věku, jejich důsledky z hlediska školní úspěšnosti.7. Orientační speciálně pedagogická diagnostika logopedická z hlediska jazykových rovin.8. Komunikativní kompetence v RVP PV.9. Plánování aktivit podporujících rozvoj jazykové a komunikativní kompetence.10. Výchova řeči, metody a prostředky.11. Dítě s narušenou komunikační schopností v předškolním vzdělávání, podmínky integrace.12. Přístupy k dětem s příznaky rizikového vývoje řeči.
Získané způsobilosti
Osvojuje si základní kategorie v logopedii.Chápe logopedii jako interdisciplinární obor.Osvojuje si poznatky o průběhu ontogenetického vývoje řeči.Umí popsat podmínky vývoje řeči.Analyzuje proces osvojování řeči.Orientuje se v jazykových rovinách a dokáže porovnat s normou.Zná metody a prostředky logopedické intervence.Získává schopnost používat principy primární logopedické prevence.Ovládá orientační logopedickou diagnostiku vybraných oblastí řeči.Ověřuje si možnosti orientační logopedické diagnostiky.Získává orientaci v kurikulárních dokumentech z hlediska osvojování komunikativních kompetencíAnalyzuje správný řečový vzor, navrhuje hrové činnosti pro rozvoj řeči.Zná profesní a zájmové organizace související s oborem logopedie.
Literatura
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. ŽĎár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha : SPN, 1989. KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Infocentrum, 1995. DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2003. ISBN 80-902636-4-4.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC, 2002. ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku (elektronický zdroj). 2. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte (z francouzského originálu Psychologie de L enfant přeložila E. Vyskočilová). Vyd. 5. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.Rámcový vzdělávací progra pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007). Praha : VUP, 2007. ISBN 978-80-86034-89-8.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP, 2004. ISBN 80-87000-00-5.ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-975-9.nullZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. Distanční text. Ostrava : PdF, 2010. ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
Požadavky
80% účast ve výuceZkouška podle okruhů zadaných vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.