Předmět Oftalmopedie (SPG / OFTAR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / OFTAR - Oftalmopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Uvedení do problematiky zrakově postižených, literatura, historie péče o zrakově postižené. Oftalmopedie - obor speciální pedagogiky, vztah k jiným vědám.2. Nárys anatomie zrakového orgánu, fyziologie zrakového orgánu, proces vnímání. Vyšetření zrakových funkcí.3. Klasifikace a stupně zrakového postižení, etiologie zrakových vad.4. Charakteristika stupňů zrakového postižení, zrakových vad a onemocnění.5. Reedukační a kompenzační metody. Metoda zrakové stimulace.6. Kompenzační pomůcky- optické, neoptické.7. Charakteristika psychického vývoje dítěte se zrakovým postižením.8. Vývoj poznávacích procesů, pohybový vývoj, socializace zrakově postiženého dítěte.9. Edukace a integrace zrakově postižených, legislativa, cíle předškolního vzdělávání, vzdělávání zrakově postižených v základní škole, školy pro zrakově postižené.10. Specifika vzdělávání slabozrakých žáků, metody pomůcky. Specifika vzdělávání žáků se zbytky zraku, metody, pomůcky.11. Specifika vzdělávání žáků nevidomých, metody, pomůcky, základy Braillova písma. Předměty speciální péče ve výuce zrakově postižených.12. Poradenský systém pro zrakově postižené, profesní orientace. Legislativa. Sociální rehabilitace zrakově postižených.
Získané způsobilosti
Osvojuje si základní terminologii oboru oftalmopedie včetně historického pohledu na péči o zrakově postižené.Seznamuje se s anatomií a fyziologií zraku, kategoriemi zrakově postižených.Umí popsat charakteristiku psychického a motorického vývoje zrakově postižených.Ovládá základní prostředky metod reedukace a kompenzace zraku.Orientuje se v kompenzačních pomůckách a metodách práce se zrakově postiženými. Zná možmosti a formy vzdělávání dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením.Orientuje se v systému speciálně pedagogickém a sociálním poradenství.Chápe základní zásady zrakové hygieny při práci se zrakově postiženými.
Literatura
KEBLOVÁ, A. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-081-8.KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.Květoňová-Švecová, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84.LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc : PdF, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.NOVOHRADSKÁ, H. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-731-1.JESENSKÝ, J. Základy komprehensivní tyflopedie 1. díl: Přehled komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha : Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.Vágnerová, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995. KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-080-X.Nielsenová, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha : ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4.
Požadavky
Účast na semináři (80 %).Základní orientace v oboru, osvojení oftalmopedické terminologie. Požadavky k písemné zkoušce vyplývají z obsahu přednášek a doporučené literatury.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.