Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Patopsychologie (SPG / PATOR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / PATOR - Patopsychologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Příčiny psychických poruch: etiopatologické faktory: stres, frustrace, rizikové faktory, psychická krize, suicidální tendence2. Poruchy psychických funkcí: poruchy vnímání, myšlení, inteligence, řeči, pozornosti, paměti3. Poruchy psychických funkcí: citů, pudů, vědomí.4. Dětské a dospělé neurotické chování: pojetí neuróz různých psychologických směrů, klasifikace neurotických poruch (neurastenie, psychiastenie, hysterie, anxiózní, fobická, kompulzivní, depresivní, disociační, školní neurózy)5. Poruchy osobnosti: základní terminologie: osobnost a abnormní osobnost, akcentovaná osobnost, hraniční osobnost, psychická traumata, kompenzace, dekompenzace6. Přehled poruch osobnosti: disociální, emočně nestabilní, závislá, úzkostná, paranoidní, schizoidní, anankastická, histriónská, narcistická, mytomanická, adekvátní profesionální pomoc7. Poruchy chování: hyper a hypoaktivita, příznaky: multikauzální podmíněnost, zvýšená nebo snížená pohyblivost, dráždivost, pozornost, impulzivita, labilita, unavitelnost, psychomotorika, nerovnoměrnost, distorze vnímání, formy: vzdor, negativismus, selektivní mutismus, lhaní, krádeže, útěky toulání, šikana, delinkvence, drogy, akcelerace psychosexuálního vývoje, možnosti v reparaci obtíží8. Drogová závislost: teorie drogové závislosti, droga, somatická a psychická závislost, abúzus, abstinenční syndrom, party, iniciace, tr. činnost, vývojová stádia závislosti, klasifikace: alkoholismus a barbituráty, amfetamin, kanabis, kokain, halucinogeny, opiáty, tabakismus, role profesionálů v komplexové terapii9. Psychotická onemocnění dětí a dospělých: základní znaky psychózy (poruchy myšlení, jednání, emocí), schizofrenie: symplexní, hebefrenní, katatonní, manio depresivní, paranoidní psychózy10. Organické poškození centrálního nervového systému: ADHD syndrom, vrozené mozkové vady, traumata, deteriorace11. Disfunkční rodina: dětská deprivace a subdeprivace, typy výchovy v rodině, problémová, disfunkční, afunkční, soudržnost, emocionalita, intimita a chování rodiny, CAN (Child Abuse and Neglect): zanedbávání, zneužívání, týrání, náhradní rodinná péče, ÚSP, role specialistů v prevenci12. Terapeutické směry v patopsychologii13. Spolupráce pedagoga, psychiatra, psychologa, neurologa, orgánů činných v trestním řízení

Získané způsobilosti

Absolvent získá základní znalosti o přístupu k psychicky postižené osobě.U psychiatrických diagnóz dovede uplatnit kvalifikovaný přístup první pomoci.Získá informace o prevenci v psychopatologii dětí i dospělých.Je schopen akceptovat rozdíly mezi dospělou populací a dětmi.

Literatura

ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha : Grada, 2001. CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. COOKOVÁ, P., O DELLOVÁ, N. Neposedné dítě. Jak pomoci hyperaktivním dětem. Praha : Grada, 2001. REIFOVÁ, S., F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha : Portál, 2000. on-line katalogy knihoven. MUNDEL, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : UK, 1997. ISBN 80-7184-803-4.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1998. WEISS, P. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha : Grada, 2001. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 2000. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha : Portál, 1997. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. Světy postižených. Praha : Avicenum, 1988. DUNOVSKÝ, J., MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha : Grada, 1998. MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava : PdF OU, 2003.

Požadavky

Podmínky udělení zkoušky: Minimální účast na semináříc h 80%. Písemný test reprezentující znalost předmětu: 60% úspěšnosti - dobře, 75% úspěšnosti - velmi dobře, 95% úspěšnosti - výborně (nebo ústní zkouška - dle akutní vytíženosti examinátora v semestru s týmž % hodnocením).Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

PhDr. Petr Šišák

Vyučující

PhDr. Petr Šišák