Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychopedie (SPG / PSPED)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / PSPED - Psychopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PSYCHOPEDIE - SPG/PSPED - 3.roč.VychovatelstvíPřednášky:1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminolgie v psychopedii. Pojem mentální retardace.2. Typy mentální retardace. Hraniční pásmo. Stupně MR.3. Specifičnost výchovy a vzdělávání žáků s mentální retardací. Determinace výchovy a vzdělávání.4. Humanizace životních podmínek osob s mentální retardací. Práva pro osoby s MR, mezinárodní deklarace. Organizační závěry podporující humanizaci a valorizaci života.5. Tělesná výchova v systému výchovy žáků s mentální retardací. Speciální olympiády.6. Terapie ve speciálně pedagogické péči o osoby s mentální retardací (hipoterapie, ergoterapie, kanisterapie, arteterapie, dramatoterapie, metody bazální stimulace).7. Vývoj péče o mentálně retardované v zahraničí a v ČR. Současné zahraniční a domácí trendy.Semináře:1. Úvod, studijní literatura, požadavky k zápočtu: účast v seminářích, eventuální přednesení referátu, účast na hospitaci ve speciálním školském zařízení psychopedického typu, zpracování a odevzdání 2 hospitačních záznamů, vzor hospitačního záznamu2. Postavení psychopedie v české speciální pedagogice, pojem mentální retardace, pojmy příbuzné, definice, rozbor, spolupracující obory psychopedické, etiologie MR, druhy mentální retardace, stupně MR - odkaz na přednášku3. osobnost mentálně retardovaného jedince, vychovatelnost a vzdělavatelnost mentálně retardovaných osob. Školy a zařízení psychopedického typu - úvod.4. Struktura škol, speciálních tříd, zařízení psychopedického typu, jejich charakteristika, nástin vzdělávacích programů, standardy. Pedagogická integrace dětí s mentální retardací.5. Hospitace ve škole, školském zařízení psychopedického typu. Zpracování hospitačních záznamů. Domluva termínů zkoušky.6. Jedinec s autistickými rysy. Kahnerův syndrom, variabilita. Dětský autismus. Význam včasné diagnózy. Výchova a vzdělávání dítěte s autistickými rysy. Odevzdání seminárních prací - hospitačních záznamů.7. Hodnocení seminárních prací.

Literatura

ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha, 1995. ŠVARCOVÁ, J. Mentální retardace. praha, 2000. BAJO, J., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. bratislava, 1994. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha, 2001. KYSUČAN, J. Psychopedie. olomouc. VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc, 1992. FRANIOK, P., KYSUČAN., J. Psychopedie - speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava, 2002. ŠVARCOVÁ, J. Vzdělávací program pomocná škola. Praha, 1998. ŠVARCOVÁ, J. Vzdělávací program zvláštní škola. Praha, 1998.

Požadavky

Požadavky k ústní zkoušce vyplývají z obsahu přednášek a seminářů.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.