Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrativní speciální pedagogika (SPG / SINSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SINSP - Integrativní speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky1. Integrace/inkluze (integrace, inkluze, modely integrace, speciálně pedagogické vývojové fáze, definice školní integrace, integrativní formy vzdělávání)2. Rámec inkluzivního vzdělávání (legislativní podmínky integrace, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR v platném znění)3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení, vyhláška 72/2005 MŠMT ČR v platném znění)4. Systém kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP, RVP ZV, RVP ZŠS, vzdělávací oblasti, klíčové kompetence, vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo, průřezová témata, příklad vybraného tématu)5. Faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace, Individuální vzdělávací plán6. Rodina se zdravotně postiženým dítětemSemináře1. Principy inkluzivního vzdělávání2. Systém podpory žáků v inkluzivním vzdělávání3. Multikulturní výchova a vzdělání (evropská dimenze ve vzdělání, současný přístup k řešení otázek multikulturní výchovy a vzdělávání u nás, strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum)4. Ucelená rehabilitace (charakteristika jednotlivých složek)5. Raná intervence (pojetí, cíl, úkoly, organizace služeb, týmová práce, spolupráce s rodinou)6. Hlavní oblasti a úkoly diagnostiky u dětí se zdravotním postižením7. Individuální vzdělávací plán8. Alternativní a augmentativní komunikace (charakteristika AAK, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy, příklady)9. Informační a komunikační technologie ve speciální pedagogice10. Souběžné postižení více vadami (pojetí, okruh osob a základní charakteristika těžkého zdravotního postižení, definice, klasifikace, charakteristika vybraných vad, možnosti edukace)11. Koncept bazální stimulace (základní rozdělení)12. Terapie ve speciální pedagogice (léčebná rehabilitace - příklad Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, hipoterapie, kanisterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie ad.)13. Autismus (pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kriteria, cíle výchovy a vzdělávání dětí/žáků s autismem, TEACCH program, poradenství, možnosti vzdělávání)14. Předprofesní a profesní příprava, specifika u jedinců se zdravotním postižením

Získané způsobilosti

Orientuje se v legislativním zabezpečení školské integrace.Umí popsat hlavní úkoly speciálně pedagogické diagnostiky.Dokáže vytýčit hlavní oblasti diagnostiky u konkrétního žáka se zdravotním postižením.Postupně si osvojuje dovednosti vytvářet podmínky školské integrace.Ovládá nové aspekty v přístupech k osobám se zdravotním postižením.Srovnává současné zahraniční trendy v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Ovládá principy zpracování individuálního vzdělávacího programu.

Literatura

HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Praha : IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4.VÍTKOVÁ, M. (ed). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.PIPEKOVÁ, J. (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava : PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozšířené a přepracované. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.

Požadavky

Zápočet: Seminární práce podle zadaných tematických okruhů.Písemná zkouška: dle okruhů zadaných vyučujícímStudenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.

Vyučující

PhDr. Petr Adamus, Ph.D.