Předmět Alternativní a augmentativní komunikace (SPG / SNAAK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNAAK - Alternativní a augmentativní komunikace, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Systematizace AAK, vymezení problematiky, charakteristika systémů2. Komunikace verbální a neverbální, metody AAK3. Kritéria narušené komunikační schopnosti, hlediska a pravidla výběru komunikačního systému4. Znak do řeči, charakteristika, principy, možnosti využití5. Makaton, charakteristika, principy, možnosti využití6. Znaková řeč, prstová abeceda, charakteristika, principy, možnosti využití7. Metoda Tadoma, Lormova abeceda, charakteristika, principy, možnosti využití8. Piktogramy, typy, charakteristika, principy, možnosti využití9. Komunikační systém Bliss, facilitovaná komunikace, komunikátory10. Sociální čtení, charakteristika, principy, možnosti využití, příprava materiálů
Získané způsobilosti
orientuje se v terminologii související s náhradními komunikačními systémychápe vzájemné souvislosti verbální a neverbální komunikace v rámci AAKseznámí se s pravidly výběru náhradního komunikačního systémuzíská přehled o možnostech využití AAK v rámci edukačního procesu prostřednictvím kazuistik žáků s NKSosvojí si základní znakovou zásobu systémů Znak do řeči a Makatonseznámí se se speciálními softwary k tvorbě komunikačních tabulek, deníků apod.osvojí si postupy přípravy a aplikace trojrozměrných pomůcek za účelem komunikace prostřednictvím symbolůseznámí se s didaktikou výuky prostřednictvím piktogramůzíská schopnost komunikovat prostřednictvím systému VOKSzíská schopnost připravit materiály pro sociální čtení
Literatura
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.KUBOVÁ, I. Čteme obrázky. Praha : Parta, 2011. ISBN 978-807320-055-8.KUBOVÁ, I. Piktogramy -- metodická příručka. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-86114-00-7.KUBOVÁ, I. Piktogramy - učebnice. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-902134-9-9.ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Praha : IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.KUBOVÁ, I. Znak do řeči. Praha : Techmarket, 1999. ISBN 80-86114-23-6.KUBOVÁ, I. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : Techmarket, 1996.
Požadavky
Prezentace seminární práce dle zadání vyučující.Povinná účast ve výuce 50%.Povinná účast na odborném semináři (konferenci, workshopu) s logopedickou tematikou. Student si volí aktivitu dle vlastního výběru, do konce zkouškového období doloží potvrzení o účasti.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.