Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciálně ped. diagnostika a poradenství (SPG / SNDGP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNDGP - Speciálně ped. diagnostika a poradenství, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Vymezení pojmu speciálně pedagogická diagnostika, vztah k diagnostice pedagogické a psychologické.2. Základní pojmy v diagnostických situacích: norma, normalita, metoda, metodika, obecné metody.3. Metody explorační (pozorování, rozhovor, dotazník).4. Úvod do testových metod, testy didaktické, testy psychologické5. Testové metody speciálně pedagogické.6. Poradenský systém a formy spolupráce.7. Komplexní zpráva o dítěti/žákovi pro školské poradenské zařízení jako podnět k odbornému vyšetření.Semináře1. Studijní literatura, požadavky na studenty, zadání seminární práce (otestování 2 dětí se zdravotním postižením, včetně vypracování stručné anamnézy)2. Klíčové oblasti rozvoje dítěte, rozvoj a diagnostika motoriky, test motorických funkcí3. Rozvoj a diagnostika řečových schopností, test audiomotorických funkcí, modifikace4. Hra a hračka, organizace her a využití herních situací pro diagnostiku5. Dětská kresba a její využití v diagnostice, skupinová kresba6. Orientační zkoušky smyslových orgánů, sppg diagnostika sluchového a zrakového vnímání7. Speciálně pedagogická diagnostika rozumových schopností a vědomostí8. Speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti9. Diagnostika specifických poruch učení a specifických poruch chování10. Využití produktů činnosti dítěte/žáka pro diagnostické účely11. Komplexní zpráva o dítěti/žákovi pro školské poradenské zařízení jako podnět k odbornému vyšetření. Případová studie.12. Poradenský systém, spolupráce rodiny a školy, rodiny a speciálně pedagogického centra, školy a SPC, PPP, speciálně pedagogická diagnostika v oblasti poradenství13. Hodnoticí seminář, kontrola seminárních prací

Získané způsobilosti

- Orientuje se a zná odbornou terminologii speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství- Orientuje se a zná metody a techniky speciálně pedagogické diagnostiky- Je schopen provést jednoznačnou speciálně pedagogickou diagnostiku - Je schopen zpracovat případovou studii žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, osoby se zdravotním postižením- Orientuje se ve speciálně pedagogickém poradenství

Literatura

ŘÍČAN, P., KREJČIŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. 3. vydání. Praha : Grada, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.LANGR, S. Modely pro pedagogicko psychologickou diagnostiku žáků. Praha : SPN, 1997. VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2004. ISBN 80-86633-23-3.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : H+H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9.PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : PdF MU, 1999. ISBN 80-210-1595-0.NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.PAULÍK, K. Cvičení z psychologie. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha : PeDF UK, 2002. ISBN 20-7290-101-X.KASTELOVÁ, A. Diagnostika v špeciálnej pedagogike. Bratislava : Sapienta, 2012. ISBN 978-80-89229-24-6.On-line katalogy knihoven. ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-975-9.VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : Sapienta, 2004. ISBN 80-969112-0-1.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích, minimálně 80 % docházkaSamostudium odborné literaturyVypracování semestrální práce (otestování 2 dětí se zdravotním postižením včetně zpracování anamnestických údajů) Průběžná analýza výkonů studentaZkouška (kombinovaná - písemná část: semestrální práce, ústní část: znalost teoretických okruhů speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství)Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.