Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukace osob s mentálním postižením (SPG / SNEPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNEPS - Edukace osob s mentálním postižením, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky1. Charakteristika mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd.2. Možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s MP, systém poradenských služeb.3. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka s mentální retardací.4. Didaktické zásady a metody uplatňované v edukaci žáků s mentálním postižením. Organizační formy výuky.5. Charakteristika Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. (žák se speciálními vzdělávacími potřebami - klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů, podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole)6. Charakteristika Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu speciální - díl I. vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením, díl II. - vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami.7. Charakteristika Rámcového vzdělávacího programu pro praktickou školu dvouletou a jednoletou.Semináře8. Inkluzivní vzdělávání, podmínky, principy, podpůrná opatření9. Individuální vzdělávací plán10. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku.11. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole praktické.12. Metodika výuky matematiky na základní škole praktické.13. Metodické postupy uplatňované při edukaci žáků s mentálním postižením14. Didaktické pomůcky a jejich funkce ve vzdělávání žáků s mentálním postižením.15. Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením.16. Problematika osobnostního rozvoje v ústavní péči (včetně problematiky geragogiky).17. Alternativní pedagogické proudy a systémy a jejich uplatnění v edukaci osob s mentálním postižením.

Získané způsobilosti

Orientuje se v kurikulárních dokumentech pro vzdělávání žáků s MP.Orientuje se v didaktických zásadách a metodách uplatňovaných ve výchově a vzdělávání žáků s MP.Je způsobilý uplatňovat didaktické aspekty ve výchově a vzdělávání žáků s PAS.Získává orientaci v alternativních proudech pedagogiky.

Literatura

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava : PdF OU, 2008. KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-887-2.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha:Portál., 2006. ISBN 80-7367-060-7.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-8-x.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno:Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.

Požadavky

Účast na seminářích - 80%Samostudium odborné literaturyVypracování třídního vzdělávacího plánů - pro 1 předmět v urč. ročníkuZkouška z uvedených okruhů.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Petr Adamus, Ph.D.