Předmět Edukace osob s více vadami (SPG / SNKOV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNKOV - Edukace osob s více vadami, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Souběžné postižení více vadami, vymezení, teorie a etiologie, ucelená rehabilitace2. Principy integrace/inkluze, inkluze žáků s intenzivní potřebou podpůrných opatření, kurikulární a legislativní rámec edukace3. Speciálně pedagogická diagnostika4. Cíl, úkoly principy edukace u jedinců s více vadami5. Proces a metody edukace u jedinců s více vadami, materiální a technické prostředky edukace6. Mechanismy ovlivňující edukaci a speciálně pedagogická diagnostika jedinců s více vadami7. Význam, strategie a tvorba IVP u jedinců s více vadami, osobnost edukátora u vícenásobně postižených.8. Modely stimulace - polohování, podpora lezení a stimulace v oblasti hrubé motoriky, sezení,9. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi, stimulace v oblasti sebeobsluhy, komunikace a orientace v prostoru10. AAK v procesu edukace osob s více vadami11. Terapie v edukaci žáků s více vadami12. Psychomotorická stimulace, rozvoj myšlení, představivosti a paměti13. Snoezelen14. Koncept bazální stimulace15. Relaxace a hra16. Hluchoslepota17. Edukační proces u žáků s PAS
Získané způsobilosti
Získává ucelené poznatky o problematice kombinovaného postižení.Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému.Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.Má poznatky o speciálně pedagogikcýh terapiích a jejich významu pro praxi.Orientuje se v systému komunikace AAK.Zná didaktické pomůcky využívané v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Upevňuje a schopnosti a dovednosti potřebné pro edukaci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Literatura
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.DYLEVSKÝ, J., NAVRÁTIL, L., KUBÁLKOVÁ, L. Kineziologie, kinezioterapie a fyzioterapie. Praha: Manus, 2001. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU PdF, 2005. ISBN 978-80-210-3819-5.KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, I., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. PILAŘOVÁ, M., HRADILOVÁ, T. Raný vývoj dítěte s možností rané intervence. Praha: Futurum, 1999. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Transformace speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu kurikulárních dokumentů. Ostrava : PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-921-6.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton Praha, 2001. ISBN 80-7254-192-7.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Požadavky
Požadavky na studenta:- pravidelná docházka na semináře a přednášky- aktivní účast ve výuce- zpracování zadaného úkolu- písemná zkouškaStudenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.
Vyučující
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.