Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie (SPG / SNLGP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNLGP - Logopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky1.Biologické, lingvistické a kognitivní základy řeči, teorie vzniku řeči a myšlení2.Hlavové nervy, orální praxie a její poruchy (produkce orální řeči, receptivní stránka orální řeči)3.Vývojová dysfázie, specificky narušený vývoj řeči, klasifikace dle MKN, etiologie, symptomatologie. Landau - Kleffnerův syndrom.4.Logopedická intervence u dětí s vývojovou dysfázií.Logopedické pomůcky a přístroje.5.Poruchy polykání.6.Rehabilitační a fyzioterapeutické metody u klientů s NKS.Semináře1. Základní pojmy v logopedii, charakteristika a druhy narušené komunikační schopnosti, klasifikace. Osobnosti české logopedie.2. Logopedická intervence, význam rané intervence na rozvoj řeči u dětí s postižením.3. Zákonitosti ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti.4. Komunikace, komunikační kompetence, nejčastější druhy NKS ve školním věku, jejich důsledky z hlediska rozvoje klíčových kompetencí.5. Role logopeda v procesu edukace dětí a žáků s NKS.6.Podmínky školské integrace dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.

Získané způsobilosti

Ovládá základy logopedie.Rozšiřuje si poznatky o logopedické intervenci.Chápe význam úlohy logopeda v rané péči u dětí se zdravotním postižením.Osvojuje si dovednosti logopedické intervence v rámci rehabilitace osob se zdravotním postižením.Analyzuje rehabilitační a fyzioterapeutické metody z logopedického hlediska.Orientuje se v náhradních komunikačních systémech.Popisuje pomůcky a přístroje podporující logopedickou intervenci.Je způsobilý interpretovat důsledky narušené komunikační schopnosti.

Literatura

Zezulková, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n.Sázavou: Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-395-8.ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. PdF Ostrava, 2008. VITÁSKOVÁ,K.,PEUTELSCHMEDOVÁ, A. Logopedie. UP Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1088-5.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.KLENKOVÁ,J. a kol. Terapie v logopedii. MU Brno, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PedF MU, 2003. KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

Požadavky

Referát ze zahraniční odborné literatury dle zadání vyučující.Povinná účast na odborném semináři (konferenci, workshopu) s logopedickou tematikou. Student si volí aktivitu dle vlastního výběru, do konce zkouškového období doloží potvrzení o účasti.Povinná účast na studentské konferenci katedry SPG.Předmět bude ukončen zkouškou v rozsahu témat zadaných ve výuce (zkouška je podmíněna prezentací referátu).Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.