Předmět Somatopedie (SPG / SNSOM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNSOM - Somatopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Somatopedie - východiska (pojetí, pojmy sociální dimenze)2. Obrny centrální a periférní3. Deformace, malformace, amputace4. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání5. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou6. Edukace dětí s tělesným postižením (systém vzdělávání osob s tělesným postižením)7. Nejčastější terapeutické přístupy využívané u klientů s omezením hybnosti8. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy (somatoped jako člen rehabilitačního týmu)9. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (hlediska přiměřenosti při výběru školy, možnosti poradenství)10. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením11. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků grafomotoriky, kresby a písma u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence12. Využití informačních technologií u osob s tělesným postižením13. Kompenzační a rehabilitační pomůcky14. Volnočasové aktivity a sport osob s tělesným postiženímhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/409235100011004/video/http://www.ceskatelevize.cz/porady/10211487240-experiment/208572233190001/video/http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10432738423-zivot-s-handicapem/212382554220001-michal-aneb-svoboda-nade-vse/http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10432738423-zivot-s-handicapem/212382554220004-sarka-aneb-stavim-se-na-vlastni-nohy/
Získané způsobilosti
Orientuje se v problematice somatopedieZná a chápe specifika osobnosti a vývoje osob s tělesným postiženímOrientuje se v možnostech vzdělávání žáků a studentů s tělesným postiženímZná zásady a metody vzdělávání žáků a studentů s tělesným postižením
Literatura
HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o tělesně postižené děti a mládež. Praha, 1996. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno : MU, 1998. VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-246-0708-5.OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno, 2003. ISBN 80-210-3242-1.KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha, 2002. ISBN 80-247-0179-0.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
Požadavky
80% účast na cvičeníchAktivita a plnění zadaných úkolůZkouška z vymezeného obsahu učivaStudenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.