Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukace osob s mentálním postižením (SPG / SNSZE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNSZE - Edukace osob s mentálním postižením, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Speciální pedagogika MP jako speciálně pedagogická disciplína. Pojem a předmět psychopedie. Aktuální úkoly psychopedie. Postavení psychopedie v systému speciální pedagogiky a v systému věd o člověku. Pomocné vědy. 2. Pojmové vymezení a terminologie. MR, její druhy a stupně.3. Variabilita etiologie MP. 4. Charakteristika hlubokého a těžkého stupně MR z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob. 5. Charakteristika středně těžkého stupně MR z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob. 6. Charakteristika lehkého stupně MR z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob. 7. Vývoj péče a vzdělávání MP v českých zemích a v Evropě. 8. Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Obsah vzdělávání podle školních vzdělávacích programů. Organizační a obsahové změny v základních školách praktických. 9. Vzdělávání žáků s MP podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělávání základní škola speciální - 1. díl. Obsah vzdělávání.10. Vzdělávání žáků s MP podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělávání základní škola speciální - 2. díl, rehabilitační třídy, obsah a průběh výchovy a vzdělávání. 11. Výchova dětí s MP v mateřské škole speciální, ve speciální třídě mateřské školy. Diagnostické a výchovné úkoly mateřských škol speciálních. Obsah výchovy a vzdělávání v mateřské škole speciální. Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání. 12. Ústavní péče pro MP. Charakteristika ústavu sociální péče pro MP. Poslání a úkoly. Organizační změny podporující humanizaci a deinstitucionalizaci. Nové varianty parciálně ústavních zařízení od 90. let 20. století v ČR. 13. Integrovaná výchova a vzdělávání MP, problematika inkluze. Formy podpory MP. Pomoc léčebná, podpora výchovná,výuková a sociální. Doporučení UNESCO ke zkvalitnění péče o MP. Zvýšení kvality života osob s MP. Nestátní zařízení a občanská sdružení a společnosti. 14. Současný stav teorie v oblasti speciální pedagogiky MP, názory na MP, diagnostiku MR. Vědecká a odborná pracoviště, odborná literatura. 15. Obecné cíle a úkoly výchovy MP. Tzv. vychovatelnost a vzdělavatelnost. Výchova k sebeobsluze.16. Obsah smyslové a rozumové výchovy u osob s MP. Rozvoj myšlení. Uplatnění speciálně terapeutických metod v edukaci žáků s mentálním postižením. 17. Mravní výchova mentálně postižených. Zvláštnosti emocionálně volních procesů MP. Utváření sebehodnocení a charakteru u mentálně postižených. Metody a prostředky mravní výchovy. Obsah mravní výchovy u osob s MP. 18. Význam pracovní výchovy v celkovém rozvoji osobnosti dítěte s mentálním postižením. Obecné a speciální úkoly pracovní výchovy MP. Obecná charakteristika struktury pracovních činností osob s MP. Intelektové činnosti v pracovním procesu a jejich rozvíjení. 19. Estetická výchova u osob s MP. Obsah, metody a prostředky estetické výchovy u MP osob předškolního a školního věku. 20. Tělesná výchova u osob s MP. Úloha tělesné výchovy v rozvoji osobnosti dítěte/žáka s MP. Obecné a speciální úkoly tělesné výchovy v rozvoji osob s MP. 21. Profesní orientace osob s MP. Psychické, zdravotní a ekonomické předpoklady profesní orientace. Systém profesí určený pro žáky s MP v odborných učilištích. Podporované zaměstnání, sociálně terapeutické dílny. 22. Výchova dětí s MP v rodině.Úkoly rodiny ve výchově ve výchově dítěte s MP. Postoje rodičů k dětem s MP. Spolupráce rodiny a školy.23. Výchova dětí s kombinovaným postižením. Specifika vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra.MP= mentální postiženíMR = mentální retardace

Získané způsobilosti

SZZ je vyvrcholením univerzitního studia oboru Speciální pedagogika - navazující magisterský stupeň; dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení si dovedností z Edukace osob s mentálním postižením v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno:Paido., 2004. ISBN 80-7315-071-9.KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-887-2.ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha, 1995. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-821-X.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-8-x.VALENTA, M. Péče o mentálně postižené v zahraničí. Olomouc, 1994. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.FRANIOK, P., KYSUČAN., J. Psychopedie - speciální pedagogika mentálně retardovaných. ostrava, 2002. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno:Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.FRANIOK, P. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Ostrava : PdF OU, 2006.

Požadavky

Státní závěrečná zkouška je ústní. Student musí splnit požadavky uvedené ve studijním plánu oboru.

Garant

doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.