Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Integrativní speciální pedagogika (SPG / SNSZI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNSZI - Integrativní speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

SZZ - Integrativní speciální pedagogika1. a) Cíle speciální pedagogiky v historickém kontextu.b) Podmínky pro rozvoj řeči u dětí se zdravotním postižením v raném věku.c) Reedukační metody využitelné u žáků se specifickými poruchami učení, obecnézásady reedukace.2. a) Vymezení pojmu sociální integrace, klasifikace podle míry narušenostispolečenských vztahů (WHO).b) Základní principy rozvoje řeči u dětí s mentální retardací.c) Současné legislativní zabezpečení péče o děti s SPU a chování. Individuálněvzdělávací plán.3. a) Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativnízabezpečení.b) Alternativní a augmentativní komunikace.c) Specifické projevy žáka s SPU na základní škole (v oblasti kognitivních schopností,komunikace, chování).4. a) Podmínky vzdělávání žáků se zdravotním postižením (RVP ZV).b) Speciálně pedagogická diagnostika logopedická.c) Dvojí výjimečnost - mimořádně nadaný žák se specifickou poruchou učení.5. a) Podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (RVP ZV).b) Narušená komunikační schopnost, klasifikace, charakteristika.c) Kompetence školního speciálního pedagoga při práci s dítětem s SPU v oblastidepistáže, diagnostiky, reedukace.6. a) Vzdělávání žáků mimořádně nadaných.b) Logopedická intervence, vymezení pomu, systém v ČR.c) Specifika rozvoje žáků s SPU na druhém stupni základních škol a na středníchškolách.7. a) Speciálně pedagogická diagnostika, vymezení pojmu, členění, průběh, význam.b) Nejčastější druhy NKS u žáků, jejich důsledky v procesu edukace.c) Historický nástin specifických poruch učení a chování.8. a) Hlavní terapeutické směry ve speciální pedagogice, teoretická východiska,terminologie.b) Vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, možnosti edukace.c) Základní pojmy a definice z oblasti SPU a specifických poruch chování.9. a) Speciální geragogika, vymezení pojmu, přístupy k seniorům z hlediska kategoriízdravotního postižení.b) Fyziologie polykání, poruchy polykání, vliv na rozvoj řeči. Metody orální stimulace.c) Etiologie specifických poruch učení v historickém přehledu s akcentem na aktuálnístav.10. a) Syndrom demence u seniorů, systém péče o seniory v ČR.b) Rehabilitační a fyzioterapeutické metody u osob s NKS.c) Diagnostická kritéria specifických poruch chování. Obecné principy a vhodné metody přístupu k dítěti s diagnózou ADHD.11. a) Souběžné postižení více vadami, vymezení, teorie, systém edukace.b) Legislativní zabezpečení logopedické péče ve školství.c) Specifické poruchy chování, objasnění pojmu hyperkinetická porucha a ADHD.12. a) Podmínky předškolního vzdělávání dětí se speciálními potřebami.b) Očekávané dílčí způsobilosti komunikativní kompetence žáka na počátku povinné školní docházky.c) Diagnostika SPU probíhající na základní škole (pedagogická, speciálně pedagogická).13. a) Ucelená rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika.b) Výchova řeči u žáků s mentálním postižením v kontextu RVP.c) Specifické poruchy učení a jejich dopad na psychosociální postavení žáků.14. a) Raná péče u dětí se zdravotním postižením, cíle, principy, legislativní zabezpečení.b) Symptomatické poruchy řeči u dětí a žáků s poruchami hybnosti.c) Diagnostika SPU prováděná na specializovaném pracovišti (diagnostické roviny, pracovníci podílející se na diagnostice).15. a) Sociální integrace osob se zdravotním postižením - koncepční dokumenty a legislativní zabezpečení (NRZP).b) Výchova řeči u žáků s mentálním postižením - principy, metody, formy.c) Práce s dítětem s rizikem specifických poruch učení v předškolním věku.

Získané způsobilosti

SZZ je vyvrcholením univerzitního studia oboru Speciální pedagogika - navazující magisterský stupeň; dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení si dovedností z Intergativní speciální pedagogiky v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PedF MU, 2003. EDELSBERGER, L., a kol. Defektologický slovník. Praha : H+H, 2000. MATĚJČEK, Z. Dyslexie, specifické poruchy učení. Jinočany: H a H, 1995. VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-1.PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.ČERNÁ, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 1999. Lechta, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN, 1990. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n.Sázavou: Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě, dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha : Portál, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1998. MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993. ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.SWIERKOSZOVÁ, J. Sdecitické boruchy umečí. ( Specifické poruchy učení ). Ostrava: Pdf OU, 2005. ISBN 80-7368-042-4.BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-866633-37-3.FRANIOK, P. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Ostrava: PdF OU, 2006. SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování diagnostika - reedukace. Ostrava : Pdf OU, 2006. TRAIN, A . Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha : Portál, 1997. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. ( ed. ). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.JESENSKÝ, J. Základy komprehensivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000.

Požadavky

Ukončení studia speciální pedagogiky je podmíněno úspěšným složením státní závěrečné zkoušky z Integrativní speciální pedagogiky. Obsah této zkoušky je vymezen v Přehledu látky.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.