Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Terapeutické metody ve spec. ped. 1 (SPG / SNTM1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNTM1 - Terapeutické metody ve spec. ped. 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní přednáška - seznámení s obsahem, organizací, literaturou, podmínkami ke zkoušce2. Definice a vymezení terapií ve speciální pedagogice3. Terapie a jejich souvislosti - ontogenetický trojúhelník4. Terapie a jejich souvislosti - psychoterapie5. Terapie a jejich souvislosti - fyzioterapie a pedagogické terapie6. Cíl terapií ve speciální pedagogice7. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice8. Arteterapie ve speciální pedagogice9. Muzikoterapie ve speciální pedagogice10. Dramaterapie ve speciální pedagogice11. Ergoterapie ve speciální pedagogice12. Animoterapie ve speciální pedagogice13. Závěrečná přednáška - shrnutí obsahu, schopností a požadovaných znalostí ke zkoušce, podmínky ke splnění zkoušky

Získané způsobilosti

- Student získává teoretické základy práce s terapiemi a terapeutickými metodami ve speciální pedagogice. - Je schopen definovat terapie ve speciální pedagogice a stručně nastínit historii využívání terapií v rámci oboru. - Umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice.- Dokáže vyjádřit vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku.- Zná a umí charakterizovat psychoterapii, její cíle a předmět zkoumání, její vztah ke speciálně pedagogickým terapiím.- Student ví, jak souvisí se speciální pedagogikou a terapiemi fyzioterapie a pedagogické terapie.- Dokáže popsat a sestavit cíl a dílčí úkoly speciálně pedagogických terapií. - Umí charakterizovat fáze a vlastní proces speciálně pedagogických terapií.- Zná zákonitosti, okolnosti, rizika a zásady práce s terapiemi.- Orientuje se v problematice základních pěti, často využívaných, terapií: arteterapii, muzikoterapii, ergoterapii, dramaterapii a animoterapii (canisterapii a hipoterapii). - Je schopen samostatně realizovat zaměřený speciálně pedagogický terapeutický proces, a posoudit využití jednotlivých terapeutických metod u konkrétních klientů v praxi.

Literatura

EDELSBERGER, L. Defektologický slovník. Jinočany : H a H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.LANGMEIER, J., BALCAR, K., SPITZ, J. Dětská psychoterapie, 3. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-710-7.STANKOWSKI, A. Pedagogická terapie - možnost nebo nutnost. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-149-8.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc:UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3.JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postiženímm. Ostrava : OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.HOLLÝ, K., HORŇÁČEK, K. Hipoterapie - léčba pomocí koně. Ostrava : Montanex, 2007. ISBN 80-7225-190-2.GALAJDOVÁ, L. Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie. Praha : Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-789-3.GÚTH, A. Vyšetrovacie metodiky v rehabilitácii pre fyzioterapeutov: učebnica určená pre fyzioterapeutov, rehabiliitačných pracovníkov, rehabilitačných asistentov a iných študujúcich v oblasti rehabilitácie. Bratislava : LIEČROH Gúth, 2004. ISBN 80-88932-13-0.ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. Základy muzikoterapie. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.

Požadavky

Kombinovaná zkouška z obsahu látky probírané na přednáškách a v seminářích, vymezené v přehledu látky.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.Mgr. Helena Mravcová