Předmět Terapeutické metody ve spec. ped. 2 (SPG / SNTM2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNTM2 - Terapeutické metody ve spec. ped. 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvodní přednáška - seznámení s obsahem, organizací, literaturou, podmínkami ke zkoušce.2. Lidé s těžkým a kombinovaným postižením - definice a vymezení.3. Edukace dětí s těžkým zdravotním postižením.4. Terapeutické metody využívané lidmi s těžkým postižením.5. Koncept bazální stimulace - vymezení a základní teoretické poznatky6. Koncept bazální stimulace - podpora jednotlivých oblastí vnímání7. Koncept Snoezelen a jeho teoretické základy.8. Využití Konceptu Snoezelen ve speciální pedagogice.9. Využití Vojtovy metody a Bobath konceptu v rámci edukace dětí s těžkým zdravotním postižením10. Vybrané metody v rozvoji osob s těžkým zdravotním postižením - Koncept prenatálních místností, Psychomotorika11. Vybrané metody v rozvoji osob s těžkým zdravotním postižením - Metoda Veroniky Sherborne, Metoda Petöho12. Vybrané metody v rozvoji osob s těžkým zdravotním postižením - Facilitovaná komunikace, Orofaciální metoda Castila Moralese, Aromaterapie13. Shrnutí obsahu přednášek a kompetencí získaných z přednášek.
Získané způsobilosti
- Student si umí představit a popsat schopnosti, znalosti a dovednosti osoby s těžkou vícečetnou vadou.- Umí posoudit specifika edukace dítěte s těžkým postižením.- Zná běžné rozdělení metod a terapeutických postupů, které jsou vhodné pro osoby s těžkým postižením.- Vymezí Koncept bazální stimulace a umí posoudit jeho využití u osob s těžkým postižením.- Vymezí Snoezelen a umí posoudit jeho využití u osob s těžkým postižením.- Vymezí Vojtovu metodu, Bobath koncept a umí posoudit jejich využití u osob s těžkým postižením.- Student zná i jiné další metody, které slouží k rozvoji osob s těžkým postižením.- Zvládá vyhodnotit diagnostická kritéria dětí s těžkým vícečetným postižením.
Literatura
OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.přepr.vyd. Brno : PdF MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-3819-6.VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha : IPPP ČR, 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP ČR, 2001. JANKŮ, K., FILATOVÁ, R. Snoezelen. Frýdek-Místek : Tiskárna Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7.MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc : UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3.JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postiženímm. Ostrava : OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
Požadavky
Zápočet na základě hospitačního záznamu z návštěvy zařízení a charakterizování vybrané terapie.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno
Garant
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.