Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zraková terapie (SPG / SNZRT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SNZRT - Zraková terapie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Profese zrakového terapeuta ? jeho role v komplexní péči o pacienty se zrakovým a vícenásobným postižením, spolupráce s oftalmologem, optometristou, neurologem, speciálním pedagogem a s dalšími návaznými službami, profese zrakového terapeuta v různých zemích2. Funkční vyšetření zraku ? testové materiály a způsoby používání těchto testů v práci zrakového terapeuta, aktivní seznámení s metodami a postupy vyšetřování.Vyšetření zrakové ostrosti, kontrastní citlivosti, zorného pole, barvocitu, stereopse, binokulární rovnováhy, centrálních poruch zraku. Souvislost anatomie a vývoje zraku během prvních let života na možné druhy vyšetření, fáze vývoje jednotlivých zrakových dovedností, vliv zrakového postižení na celkový vývoj dítěte a omezení rozvoje vyšších zrakových funkcí3. Funkční klasifikace zrakových vad, centrální poškození zraku u dětí a dospělých, možnosti korekce zejména refrakčních vad u dětí a dospělých, problematika kontaktních čoček, souvislost se speciální optickou pomůckou4. Dítě s DMO a se strabismem, s amblyopií, ortoptická a pleoptická léčba u obtížně spolupracujících pacientů, problematika diplopie u dětí a dospělých5. Screening zrakových vad u dětí předškolního věku, statistika zrakových vad u dětí předškolního věku, rozdělení zrakové ostrosti u dětí od 0 do šesti let, zákonem stanovené preventivní prohlídky ? způsoby vyšetření6. Dítě se zrakovým postižením, s vícenásobným postižením ve škole ? Individuální vzdělávací plán, role zrakového terapeuta, spolupráce s pedagogem, hygiena zraku, optimální podmínky a úpravy prostředí, stimulace zraku a podpora rozvoje jednotlivých zrakových dovedností ve škole, využití funkčního vidění v orientaci v prostoru, při sebeobsluze7. Brýlová korekce - jaký typ je vhodný pro jakou zrakovou vadu, pro koho brýle do kina, pro koho na čtení, typy brýlových skel a povrchových úprav, způsob použití filtrových brýlí u různých postižení zraku8. Zraková terapie ? stimulace zraku pasivní a aktivní, nácvik rozvoje jednotlivých zrakových dovedností u dětí, rehabilitace zraku u dospělých, specifika stimulace zraku u dětí s CVI9. Péče o zrak u zdravých osob ? zrak a práce, vhodná intenzita osvětlení, úpravy pracovního prostředí, délka zrakové zátěže a vliv na zrak, zraková cvičení pro relaxaci, zrak pro život, zrakový trénink u sportovců, vizuální optometrie

Získané způsobilosti

Student získává základy zrakové terapie a základy způsobů funkčního vyšetřování zraku, orientuje se v základních zrakových vadách, možnostech stimulace zraku a korekce těchto vad. Seznamuje se s metodami spolupráce speciálního pedagoga se zrakovým terapeutem při sestavování individuálního vzdělávacího plánu pro dítě se zrakovým či vícenásobným postižením. Orientuje se v základních pravidlech a principech zrakové terapie. Student je schopen komplexně nahlédnout na dítě se zrakovou vadou ve škole, má představu o možných pomůckách a úpravách prostředí, o vhodné stimulaci zraku a zrakové hygieně. Zná možnosti použití kontaktních čoček, ví, jaké typy brýlových obrub jsou vhodné pro děti, s jakými povrchovými úpravami, u jakých zrakových vad je možné využívat medicínské filtry. Student se orientuje ve způsobu preventivního vyšetření zraku u dětí, v důležitosti prevence z hlediska kvalitního rozvoje binokulárních funkcí.

Literatura

MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4.JESENSKÝ, J. Antologie reedukace zraku I. Praha : Radar, 1994. JESENSKÝ, J. Cvičné texty pro reedukační čtení a psaní. Praha : SNS, 1994. RŮŽIČKOVÁ, K. K potřebě reorganizace systému rehabilitace osob slabozrakých a částečně vidících. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-1927-5.JESENSKÝ, J. Kompendium očního lékařství. Praha : Grada, 1997. KVAPILÍKOVÁ, K. Práce a vidění. Brno : IDV PZ, 1999. ISBN 80-7013-275-2.KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Reedukace a kompenzace zraku (in VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika). Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.RŮŽIČKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z komprehenzívní rehabilitace osob se zdravotním postižením. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-139-2.MORAVCOVÁ, D. Význam reedukace zraku na udržení a zvyšování vizuální výkonnosti zrakově postižených. Speciální pedagogika, 2003. HRACHOVINA, V., DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1854-2.

Požadavky

Účast na semináři (80%)Základní orientace v terminologii a oboru zrakové terapie. Požadavky k zápočtu vyplývají z obsahu seminářů a doporučené literatury. Zpracování prezentace - příprava na vyučovací hodinu pro žáka 1. stupně s daným zrakovým postižením- zakomponování stimulace zraku, ohled na délku zrakové zátěže, volba použitých speciálních pomůcek, vhodná úprava prostředí.Studenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno

Garant

Mgr. Pavlína Prymusová