Předmět Speciální pedagogická diagnostika (SPG / SPEDR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SPEDR - Speciální pedagogická diagnostika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní pojmy, související s diagnostickými aktivitami - metoda, metodika, technika; obecné metody (anamnéza,katamnéza).2. Speciální metody podle způsobu zjišťování se zaměřením na explorační a testové metody.3. Speciální metody podle zaměření na konkrétní oblast sledování se zaměřením na úroveň motoriky a úroveň výsledků činnosti.4. Orientační testové metody - Test rizika , test verbálního myšlení.5. Diagnostické situace se zaměřením na hru, kresbu a poradenskou činnost.6. Poradenský systém a formy spolupráce.7. Vývoj dětské kresby a využití dětské kresby jako prostředku kvalitnějšího poznání dítěte.8. Metoda kazuistiky jako prostředek zhodnocení aktuálního stavu posuzovaného dítěte.9. Orientační metoda posuzování pohybového vývoje dětí od 3 - 13 let.10. Hra a hračka - možnosti této diagnostické situace při orientační diagnostice dítěte s mentálním postižením.11. Komplexní zpráva o dítěti pro poradenské pracoviště jako podnět k odbornému vyšetření.
Získané způsobilosti
Orientuje se v odborné terminologii speciálně pedagogické diagnostice a v poradenství.Orientuje se v metodách a technikách diagnostiky.Umí zpracovat kazuistiku, zná její význam pro speciálně pedagogickou diagnostiku.Orientuje se v pedagogicko-psychologickém poradenství.Orientuje se v úkolech a kritériích speciálně pedagogických diagnostik.
Literatura
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 1997. Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. LANGR, S. Modely pro pedagogicko psychologickou diagnostiku žáků. Praha : SPN, 1997. VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2004. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H, 1993. VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1991. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno : MU, 1997.
Požadavky
Zkouška: základní znalosti o speciálně pedagogické diagnostice a poradenství. Smysl měření v diagnostice, metody. Obsah otázek vymezen v přehledu látky.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.