Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Somatologie a antropologie (SPG / SSOAN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SSOAN - Somatologie a antropologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky (dvouhodinové bloky v první polovině semestru)1. Chemická a buněčná úroveň stavby těla: Chemické složení (zastoupení biogenních prvků, anorganické látky, základní typy organických látek). Základy stavby a funkce buňky (buněčná membrána, cytoplazma, jádro, ribozómy, mitochondrie)2. Úvod do genetiky: Základním pojmy (DNA, gen, alela, genom, genotyp/fenotyp), genetic-ké poruchy, vliv prostředí na projevy genů.3. Ontogeneze člověka I: Vymezení základních pojmů (růst a vývoj). Gametogeneze (principy vzniku a vývoje pohlavních buněk, stavba a vývoj spermií, stavba a vývoj vajíček). Prenatální ontogeneze (oplození, implantace, základní charakteristika embryonální a fetální fáze vývoje, principy vzniku jednovaječných a dvojvaječných dvojčat).4. Ontogeneze člověka II: Postnatální ontogeneze (charakteristika jednotlivých etap se zamě-řením na dětský věk a problematiku biologických změn ve starším školním věku). Principy a etapizace růstu lidského těla (ICP-model prolongačního růstu, růst hmotnosti, BMI, cefalický růst, genitální růst a vývoj).5. Úvod do stavby pohybových systémů člověka: Obecná osteologie (základní stavba kostí, tvar kostí, kostní spoje). Obecná myologie (základní stavba svalů, funkce svalů).6. Úvod do stavby a funkce řídicích systémů člověka: Typy řídicích systémů (nervový a en-dokrinní). Principy funkce řídicích systémů (homeostáza, reflex, reflexní oblouk, stres, stresor, stresová reakce, adaptace).Semináře (dvouhodinové bloky ve druhé polovině semestru)1. Osteologie I: Stavba kostí horní a dolní končetiny (práce s autentickými kostmi a modely).2. Osteologie II: Stavba osového skeletu a lebky (práce s autentickými kostmi a modely).3. Antropometrie: Praktické měření a vyhodnocování základních tělesných rozměrů.4. Myologie: Přehled svalů (práce s anatomickými modely).5. Neurologie I: Mozku a míchy (práce s anatomickými modely).6. Neurologie II: Zrakové a sluchově-rovnovážné ústrojí (práce s anatomickými modely).Samostudijní témata1. Tělní tekutiny: Rozdělení tělních tekutin. Stavba a funkce krve, tkáňového moku a mízy. Stavba a funkce srdce, malý krevní oběh, velký krevní oběh. Imunita (antigeny, infekce, para-ziti, alergie, základní mechanizmy nespecifické a specifické imunity, principy a význam oč-kování). Krevní antigenní systémy (AB0, Rh-faktor).2. Metabolické systémy: Principy látkového a energetického toku (alimentární a respirační příjem látek a energií, katabolické a anabolické reakce, typy výdeje látek a energií). Trávicí soustava. Dýchací soustava. Vylučovací soustava.3. Kůže: Funkce kůže (krycí funkce, kůže jako mechanická, chemická, tepelná, radiační a imunitní ochrana, metabolické a senzorické funkce). Stavba kůže, kožní adnexa.4. Reprodukce člověka: Typy reprodukce (objasnění rozdílů mezi nepohlavním a pohlavním rozmnožováním). Vymezení pojmu "pohlaví" (genetická, gonadální, genitální, somatická, psychická a sociální úroveň pohlaví). Stavba mužského a ženského pohlavního systému.

Získané způsobilosti

- studenti budou schopni odpovídajícím způsobem popsat lidské tělo na úrovni buněčné, tkáňové a orgánové- studenti pochopí principy základních životních funkcí lidského těla- studenti získají přehled o jednotlivých etapách prenatální a postnatální ontogeneze- studenti se naučí diskutovat o biologických problémech vztahujících se ke stavbě a funkci lidského těla v návaznosti na speciálně-pedagogickou problematiku- studenti si uvědomí vztah mezi zdravím a jeho základními determinantami- studenti pochopí důležitost biologických poznatků pro studium specializovaných předmětů ve výuce speciální pedagogiky

Literatura

ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3. Praha : Grada, 2004. HAJN, V. Antropologie I. Olomouc : PřF UP, 2003. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. Somatologie I, II. Praha : Europlex Bohemia, 2002.

Požadavky

Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studij-ního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, budou-li splněny všechny následující pod-mínky:1. Splnění všech podmínek absolvování bloku seminářů, a to: - účast na seminářích minimálně 80 % (netolerují se neomluvené absence)- pravidelná a soustavná příprava na semináře- v případě pravidelné či namátkové kontroly přípravy na semináře (ústní nebo písemnou for-mou) prokázání minimálně 50 % povinných vědomostí (opakovaná nepřipravenost na seminář bude hodnocena jako neomluvená absence)2. Úspěšné absolvování písemné či ústní zkoušky (v prvním termínu proběhne zkouška ob-vykle písemnou formou, v opravných termínech obvykle ústní formou). Zkouška proběhne buď jednorázově ve zkouškovém období, nebo bude rozdělena na několik částí v průběhu celého semestru. Zkouška bude složena z několika předem stanovených témat, přičemž pro její úspěšné absolvování musí být každá část (téma) splněna minimálně na 60 %.Výsledky zkoušky budou klasifikovány následovně (jedná se vždy o procentuální zisk bodů ze všech částí zkoušky dohromady):93-100 % = A (odpovídá 91-100 bodům celkového hodnocení)85-92 % = B (odpovídá 81-90 bodům celkového hodnocení)77-84 % = C (odpovídá 71-80 bodům celkového hodnocení)69-76 % = D (odpovídá 61-70 bodům celkového hodnocení)60-68 % = E (odpovídá 51-60 bodům celkového hodnocení)méně než 60 % = F (odpovídá méně než 51 bodům celkového hodnocení)

Garant

prof. MUDr. Anton Pelikán, DrSc.

Vyučující

RNDr. Michal Živný, Ph.D.