Předmět Didaktika základní školy speciální (SPG / SUDSS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SUDSS - Didaktika základní školy speciální, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Charakteristika RVP ZŠS (vzdělávací oblasti, obory)2. Specifičnost vzdělávání žáků ZŠ speciální3. Didaktické zásady uplatňované u žáků ZŠ speciální.4. Didaktické metody, modifikované a speciální5. Metodika počátečního čtení, rozvoj čtenářských dovedností, sociální čtení6. Metoda globálního čtení7. Metodika počátečního psaní8. Metodika řečové výchovy9. Metodika výuky matematiky na základní škole speciální10. Metodika esteticko-výchovných předmětů11. Role tělesné výchovy a metodika rozvoje tělovýchovných dovedností12. Metodika osvojení a rozvoje pracovních dovedností13. Metodické postupy ve výuce informačních a komunikačních technologií.14. Edukační proces u žáků se smyslovým postižením. Systém péče. Osobnost zrakově postiženého jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Využití speciálních pomůcek.15. Edukační proces u žáků s PAS. Systém péče. Osobnost jedince s PAS. Specifika vyučovacího procesu, metody a formy práce. Strukturované vyučování. Komunikační systém VOKS.16. Edukační proces u žáků s tělesným postižením. Systém péče. Osobnost jedince s tělesným postižením. Specifičnost vyučovacího procesu.17. Edukační proces u žáků se souběžným postižením více vadami. Problematika DMO. Problematika hluchoslepoty. Definice kombinovaného postižení. Systém péče. Specifičnost vyučovacího procesu.
Získané způsobilosti
Orientace v problematice vzdělávání žáků speciální ZŠ s důrazem na metodiku jazykového vyučování.Orientace v metodice rozvoje základních matematických operací v rozsahu elementární matematiky a v metodice pracovní výchovy. Získá schopnost vypracovat školní vzdělávací program v intencích vzdělávacích oblastí RVP a zvládnutí metodiky vypracování individuálního vzdělávacího plánu na základě speciálně pedagogické diagnostiky.Orientuje se v reedukačním a terapeutickém procesu ve kontextu výchovně vzdělávacího procesu na ZŠ speciální.
Literatura
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava : PdF OU, 2008. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.KAPRÁLEK, K., BĚLECKÝ, Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-887-2.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha:Portál., 2006. ISBN 80-7367-060-7.VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-8-x.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální. Praha, 2008. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzělávání žáků s lehkým mentálním postižením. VÚP 2005. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno:Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Požadavky
Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.
Vyučující
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.