Předmět Vývoj a základy speciální pedagogiky (SPG / SVZSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / SVZSP - Vývoj a základy speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vývoj a základy speciální pedagogiky ( SPG/SVZSP ):1. Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, základní terminologie k označení osob s postižením.2. Příčiny postižení, sekundární důsledky postižení. Prevence postižení, stupně prevence.3. Speciálně pedagogické postupy. Komplexní systém péče o osoby s postižením. Cíl speciální pedagogiky - socializace.4. Edukace žáků se speciálními potřebami - legislativní opatření.5. Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení.6. Komparativní speciální pedagogiky a některé současné výchovné systémy dětí se speciálními potřebami.7. Současné tendence ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školní integrace a inkluzivní vzdělávání. Stupně školní integrace. Individuální vzdělávací plán.8. Lidská práva v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením.9. Vývoj péče o osoby s postižením. Vývojové etapy postojů k postižením. Počátky a vývoj školního vzdělávání dětí s postižením v ČR.Obsah seminářů předmětu SPG/SVZSP1. Úvodní seminář - organizace výuky a požadavky ke zkoušce.2. Základní termíny speciální pedagogiky, nástin současné legislativy.3. Faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace.4. Inkluzivní vzdělávání, příklady z praxe.5. Poradenské služby, školská poradenská zařízení - PPP, SPC, školní poradenská pracoviště.6. Spolupráce základních škol a školských poradenských zařízení při integraci žáků se speciálními potřebami.
Získané způsobilosti
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky.Získává základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.Získává základní poznatky o úloze integrovaného pedagogicko-psychologického systému.Osvojuje si poznatky z legislativního a kurikulárního rámce edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.Má poznatky o ucelené rehabilitaci a jejím významu pro speciálně pedagogickou praxi.Má poznatky o speciálně pedagogických terapiích a jejich významu pro praxi.Orientuje se v systému komunikace AAK.Orientuje se ve vývoji speciální pedagogiky.Získává základní poznatky vážící se ke každé speciálně pedagogické discpilíně.
Literatura
FRANIOK, P. Kapitoly z teorie speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2005. KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1998. RENOTIÉROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc : UP, 2006. JESENSKÝ, J. Základy komprehensivní speciální pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. EDELSBERGER, L., a kol. Defektologický slovník. Praha : H+H, 2000. VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. VAŠEK, Š., BAJO, I. Špeciálna pedagogika-terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1994. ISBN 80-08-01217-X.
Požadavky
Ústní zkouška: otázky jsou sestaveny na základě obsahu přednášek a seminářů a základní doporučené literatury.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.