Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Etopedie (SPG / VSZZ3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / VSZZ3 - SZZ - Etopedie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína ? historie a systematizace vědního oboru, předmět a cíl etopedie, vztah k ostatním vědním disciplínám. Významní představitelé oboru etopedie.2. Přístupy v péči o mravně narušené z historického hlediska. Vývoj péče o obtíţně vychovatelné v zahraničí (tradiční systémy, rodinné systémy, systémy s vnitřní sociální strukturou). Historie péče o obtíţně vychovatelné v našich zemích.3. Definiční rámec poruch chování a problémt v chování. Klasifikace poruch chování.Etiologie a symptomatologie poruch chování a problémt v chování.4. Specifické poruchy chování. Vymezení ADHD a LMD. Etiologie, etopedické přístupy v edukaci jedinct se SPCH.5. Internalizované a externalizované poruchy chování. Agrese a násilí. Suicidální jednání.6. Etopedická prevence a její význam. Prevence ve škole a v rodině. Dokumenty vztahující se k etopedické prevenci. Institut integrovaného pedagogickopsychologického poradenství.7. Etopedická diagnostika a její metody, prostředky a význam. Terapie uplatňované při intervenci poruch a problémt v chování.8. Problematika záškoláctví a šikany. Komunikace školy s rodinou. Problémový žák.9. Reedukace a reedukační proces. Znaky a etapy reedukačního procesu. Prostředky a formy reedukační péče. Metody reedukační práce.10. Techniky a strategie uplatňované v etopedické péči. Kurikulární dokumenty z pohledu etopedie.11. Školská a neškolská zařízení zajišťující etopedickou péči. Klasifikace a popis jednotlivých typt zařízení.12. Profesní nároky a osobnost speciálního pedagoga ? etopeda.13. Institut ústavní a ochranné výchovy ? charakteristika, legislativní ukotvení, znaky UV a OV.14. Sociální patologie a sociální deviace. Klasifikace teorií sociálních deviací se zřetelem k poruchám chování. Norma a normalita.15. Psychologické přístupy/modely k poruchám chování a k problémtm v chování.Garantující katedra: Katedra speciální pedagogiky PdF Ostravské univerzity v Ostravě.16. Legislativní rámec a jeho kontext vztahující se k problematice etopedické.17. Porucha chování s kombinací s jiným typem postiţení. Porucha chování jako kombinované postiţení u poruch autistického spektra.18. Morální a sociální vývoj člověka.19. Patologické jevy spojené s rodinným prostředím.20. Problematika kázně a autority.21. Koncept ?At Risk Youth?. Včasná péče, podmínky a význam včasné péče dětí v riziku poruch chování. Sociálně vyloučené a sociálním vyloučením ohroţené lokality v ČR.22. Vliv sociálního prostředí a sociálního učení na projevy v chování.23. Poruchy chování v dospělém věku ? charakteristika, faktory, symptomatologie.24. Poruchy chování v seniorském věku ? charakteristika, faktory, symptomatologie.25. Charakteristika penitenciární a postpenitenciární péče - etopedické aspekty. Delikvence a kriminalita. Viktimizace. Alternativní tresty. Prizonizace. Mediace a probace.

Získané způsobilosti

SZZ je vyvrcholením univerzitního studia oboru Sociální pedagogika - navazující magisterský stupeň; dokládá zvládnutí požadovaných znalostí a osvojení si dovedností z Etopedie a Etopedická diagnostika v odpovídajícím rozsahu a kvalitě.

Literatura

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov : ManaCon, 1996. DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha : Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-097-4.KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálně a sociálně narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4.HEIDBRING,H. Psychologie morálního vývoje. Praha:Portál, 1997. Lakomá, J. Skupinová psychoterapie v reedukačním procesu. Praha: Psyché, 1993. ČERNÍKOVÁ, V. a kol. Sociální ochrana. Praha : PA ČR, 1998. BENDL, S. Strašidlo nekázně. Praha : TH, 1998. ISBN 80-86065-13-8.BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha : SLon, 1995. ISBN 80-85850-11-7.BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha : Slon, 1995. ČERNÍKOVÁ, V., MAKARIUSOVÁ, V. Úvod do penologie. Praha : SPI, 1997. DRAPELA, J., V. a kol. Vybrané poradenské směry. Praha : UK, 1995. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1996. VITÁSKOVÁ, K. Etopedie - Vybrané okruhy etopedické problematiky. Ostrava: OU v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-123-4.STANKOWSKI, A. Etopedie. Úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-257-2.VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-352.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.STANKOWSKI, A. Pedagogická terapie - možnost nebo nutnost. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-149-8.MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996. MÜHLPACHER, P. Sociopatologie. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7.

Požadavky

Student má prokázat u SZZ orientaci v teoretických poznatcích ze státnicových okruhů, jakož i dovednost aplikovat tyto poznatky v praktických situacích (nebo simulacích).

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.