Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specifické poruchy učení (SPG / WNDYS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / WNDYS - Specifické poruchy učení, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. blok: Obecné pojetí pojmu diagnostika. Typy diagnostiky.Diagnostické metody používané na ZŠ, obecná specifika diagnostiky na ZŠ. Legislativní dokumenty umožňující diagnostiku a reedukaci SPU.2. blok: Diagnostika jednotlivých typů SPU na základní škole (s dopadem zejména do oblasti komunikace). Diagnostika dyskalkulie na základní škole. Diagnostika ostatních SPU na ZŠ se zaměřením na dyspraxii. Diagnostika sebepojetí žáka s SPU.3. blok: Specifika diagnostiky SPU na PPP. Metody používané při diagnostice SPU na PPP. Seznámení s testovými metodami. Analýza výstupů z PPP.Tvorba IVP.

Získané způsobilosti

Osvojuje si základní kategorie v oblasti diagnostiky specifických poruch učení (SPU).Chápe problematiku diagnostiky SPU z pohledu interdisciplinárního přístupu.Rozpozná rizika SPU v předškolním věku.Je schopenn provést podrobnou diangostiku SPU na základní škole na základě deficitů v jednotlivých oblastech. Je schopen problémy konkrétních žáka ohroženého SPU objasnit ostatním pedagogům.Je schopen přiměřeně komunikovat s rodiči a vysvětlit jim podstatu problémů, které se u jejich dítěte objevují.Je schopen sestavit intervenční program, který slouží pro překlenovací období, než je dítě vyšetřeno s PPP (pokud se to ukáže jako žádoucí).Zná přesné postupy při vyšetření dítěte na PPP.Orientuje se v platné legislativě týkající se problematiky dětí s SPU.Umí sestavit IVP a dbát na jeho respektování.Zná reedukační postupy využitelné u různých typů SPU.Zná kompenzační pomůcky, které žákům pomáhají překlenout problémy.Orietnuje se v odborné literatuře zabývající se reedukací a terapií SPU.Uvědomuje si možnosti spojení SPU s jinou výjimečností a event. Problémy z toho pramenící.

Literatura

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.KOVÁŘOVÁ, R., MRAVCOVÁ, H. SPU - diagnostika a terapie. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-531-0.POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (eds.). Metody a postupy poznávání žáka. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Unvierzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Požadavky

Plnění úkolů dle zadání vyučujícího (v průběhu semestru)Zkouška podle okruhů zadaných vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.