Předmět Speciálně pedagogická diagn. logopedická (SPG / WNLDG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / WNLDG - Speciálně pedagogická diagn. logopedická, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. stupně logopedické diagnostiky (orientační, základní, speciální), model základního logopedického vyšetření2. obecné metody logopedické diagnostiky (anamnéza)3. speciální metody logopedické diagnostiky (testy)4. diagnostika receptivní složky řeči (audituvní paměti, auditivní pozornosti, auditivní diferenciace řeči, diagnostika vizuální paměti, vizuální diferenciace tvarů)5. diagnostika expresivní složky řeči (diagnostika jemné motoriky a oromotoriky)6. diagnostika narušeného vývoje řeči (z hlediska vývojových etap, z hlediska jazykových rovin)7. diagnostika neverbálních projevů, diagnostika porozumění,diferenciální diagnostika8. diagnostika poruch artikulace, článkování řeči9. diagnostika narušené komunikační schopnosti na psychogenním podkladě10. diagnostika poruch zvuku řeči11. diagnostika poruch plynulosti řeči12. diagnostika narušené komunikační schopnosti na organickém podkladě
Získané způsobilosti
- zná stupně logopedické diagnostiky a jejich cíle- dokáže sestavit anamnézu dítěte pro potřeby speciálně pedagogické diagnostiky logopedické- získá orientaci ve speciálních metodách logopedické diagnostiky- osvojuje si dovednost diagnostikovat dílčí oblasti receptivní složky řeči- osvojuje si dovednost diagnostikovat dílčí oblasti expresivní složky řeči- dokáže uplatnit diagnostický proces dle vývojových etap i dle jazykových rovin- chápe principy logopedické diferenciální diagnostiky, umí diagnostikovat OVŘ- upevňuje si dovednost diagnostikovat poruchy artikulace- orientuje se v diagnostických kritériích elektivního mutismu- chápe principy diagnostiky rinolálie a palatolálie- chápe principy diagnostiky balbuties a tumultus sermonis- orientuje se v diagnostických strategiích druhů NKS na organickém podkladě
Literatura
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-975-9.ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.KULIŠŤÁK, P., LEHEČKOVÁ, H., MIMROVÁ, M., NEBUDOVÁ, J. Afázie. Praha : Triton, 1997. ISBN 80-85875-38-1.KEREKRÉTIOVÁ, A. Palatolália. Bratislava : UK, 1997. ISBN 80-223-1140-5.KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno, 2005. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-1.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-1.ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, 2003. ISBN 80-7315-038-7.KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palotolalie. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Bratislava, 1993. ISBN 80-900445-0-6.
Požadavky
Aplikace diagnostického postupu vybraných druhů NKS.Ústní zkouška.Povinná účast na odborném semináři (konferenci, workshopu) s logopedickou tematikou. Student si volí aktivitu dle vlastního výběru, do konce zkouškového období doloží potvrzení o účasti.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.