Předmět Diagnostika a terapie SPU (SPG / WNSPU)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / WNSPU - Diagnostika a terapie SPU, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. blok:-Obecné pojetí pojmů diagnostika, typy diagnostiky.-Diagnostické metody používané na základní škole, obecná specifika diagnostiky na ZŠ.-Diagnostika jednotlivých typů SPU na ZŠ (s dopadem zejména do oblasti komunikace).-Diagnostika poruch matematických schopností na ZŠ.-Diagnostika ostatních SPU na ZŠ se zaměřením na dyspraxii.-Diagnostika sebepojetí žáka s SPU.2. blok-Specifika diagnostiky SPU na PPP.-Metody používané při diagnostice SPU na PPP.-Seznámení s konkrétními testovými metodami, které jsou využívány v PPP.-Analýza čteného a psaného projevu.-Analýza výstupů z PPP.3. blok-Individuální vzdělávací plán.-Reedukace jednotlivých poruch učení v závislosti na věku žáka (2 - 3 semináře).-Příprava reedukační lekce - úkol ke zkoušce.
Získané způsobilosti
Osvojuje si základní kategorie v oblasti diagnostiky specifických poruch učení (SPU).Chápe problematiku diagnostiky SPU z pohledu interdisciplinárního přístupu.Rozpozná rizika SPU v předškolním věku.Je schopenn provést podrobnou diangostiku SPU na základní škole na základě deficitů v jednotlivých oblastech. Je schopen problémy konkrétních žáka ohroženého SPU objasnit ostatním pedagogům.Je schopen přiměřeně komunikovat s rodiči a vysvětlit jim podstatu problémů, které se u jejich dítěte objevují.Je schopen sestavit intervenční program, který slouží pro překlenovací období, než je dítě vyšetřeno s PPP (pokud se to ukáže jako žádoucí).Zná přesné postupy při vyšetření dítěte na PPP.Orientuje se v platné legislativě týkající se problematiky dětí s SPU.Umí sestavit IVP a dbát na jeho respektování.Zná reedukační postupy využitelné u různých typů SPU.Zná kompenzační pomůcky, které žákům pomáhají překlenout problémy.Orietnuje se v odborné literatuře zabývající se reedukací a terapií SPU.Uvědomuje si možnosti spojení SPU s jinou výjimečností a event. Problémy z toho pramenící.
Literatura
CANFIELD, J., WELLS, H., C. Hra pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. Bogdanowicz, M. - Swierkoszová, J. Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. SWIERKOSZOVÁ, J. Sdecitické boruchy umečí. ( Specifické poruchy učení ). Ostrava: Pdf OU, 2005. ISBN 80-7368-042-4.OLLIEROVÁ, K., HOBDAYOVÁ, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000.
Požadavky
Plnění úkolů zadávaných vyučujícím v průběhu semestruZkouška podle okruhů zadaných vyučujícím.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
Garant
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.