Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální a školská legislativa (SPG / WNSSL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / WNSSL - Sociální a školská legislativa, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. blok-Teorie práva, pojmy, instituce.-Zákon o sociálních službách.-Poskytovatelé sociálních služeb.-Služby sociální péče.-Příspěvky na péči.2. blok-Antidiskriminační zákon - zdroje, úskalí pozitivní diskriminace.-Úmluva o právech dítěte.-Školský zákon - § věnující se péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, prováděcí vyhlášky.-Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.3. blok-Zákony vztahující se k trestným činům.-Zákon o výkonu ústavní a ochranné výchovy.-Specifika dg. Ústavů, SVP, DD a DD se školou.-Šikana.-Spolupráce s policií.-Práce s cizinci.

Získané způsobilosti

Zná základní terminologii týkající se práva.Chápe podstatu Úmluvy o právech dítěte a je schopen její implementace do výchovného procesu.Rozumí podstatě zákona o sociálních službách. Aktivně se seznamuje s konkrétními poskytovateli sociálních služeb v našem regionu.Zná antidiskriminační zákon, jeho východiska, chápe podstatu diskriminačního chování.Seznamuje se s trestním zákoníkem, zná dopad jednotlivých trestných činů, které se vyskytují i ve školním prostředí.Orientuje se i v dalších zákonech, např.zákon o soudnictví ve věcech mládeže, zákon o probační a mediační službě. zná podstatu probačního programu a je schopen jej sestavit.Je schopen analyzovat základní principy školského zákona směrem k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami.Podrobně se orientuje ve vyhlášce o poradenských službách , zná specifika školských poradenských zařízení vyplývající z této vyhlášky.Zná vyhlášku o vzdlěávání jedniců sse speciálními vzdělávacími potřebami a je schopen její závěry aplikovat do praxe.Zná zákon o výkonu ústavní a ochranné výchovy.Zná metodické pokyny k prevenci sociálně patologických jevů a šikany. Je schopen komparovat závěry s trestním zákoníkem.Chápe podtatu minimálního preventivního programu a je schopen jej sestavit.Chápe specifika diagnostických ústavů a středisek výchovné péče, dětských domovů a dětských domovů se školou.

Literatura

BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium ( nejen ) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. Listina základních práv a svobod. HUTAŘ, J. Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené. Praha, 2004. Školský zákon 561/2004. Úmluva o právech dítěte. MICHALÍK, J. Vybrané kapitoly z práva pro posluchače PdF. Olomouc: UP, 1995. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních (ve znění pozdějších předpisů). Zákon o sociálních službách 108/2006.

Požadavky

1. Plnění úkolů zadávaných vyučujících v průběhu semestru2.Úspěšné splnění zápočtového testuStudenti jsou hodnoceni následovně:51 - 100 b započteno0 - 50 b nezapočteno

Garant

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D.