Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět SZZ - Speciální pedagogika (SPG / WZZSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / WZZSP - SZZ - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Aktuální verze rozpracovaných okruhů (část Speciální pedagogika - poradenství, intervence a diagnostika) je publikovaná na portálu OU:Pedagogická fakulta - katedry -Katedra speciální pedagogiky - Studium - Okruhy ke státním závěrečným zkouškám - Speciální pedagogika NMgr.

Získané způsobilosti

Završení systematické profesní přípravy a prokázání teoretických znalostí i schopnosti jejich využití ve speciálně pedagogické praxi.

Literatura

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha : Portál, 2007. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9.KUBOVÁ, I. Čteme obrázky. Praha : Parta, 2011. ISBN 978-807320-055-8.POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0766-3.EDELSBERGER, L. Defektologický slovník. Jinočany : H a H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.HRABAL, V. st., HRABAL, V ml. Diagnostika: pedgogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava : PdFOU, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.KOVÁŘOVÁ, R., KLUGOVÁ, I. Edukace nadaných dětí a žáků. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-430-3.VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapienta, 2001. VITÁSKOVÁ, K. Etopedie - Vybrané okruhy etopedické problematiky. Ostrava : PdF OU, 2005. MÜHLPACHER, P. Gerontopedagogika. Brno : MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno : MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5159-1.VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.PULDA, M. Integrovaný žák se sluchových postižením na základní škole. Praha, 2004. ISBN 80-210-2481-X.KAPRÁLEK, k., bělecký, z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-887-2.ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573.Listina základních práv a svobod. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, I., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku pri kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. MÖNKS, F. J., YPENBURGOVÁ, I. H. Nadané dítě. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0445-5.HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha, 2005. ISBN 80-7290-213-X.KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-20-8.STRNADOVÁ, V. Odezírání jako schopnost. Praha, 2008. ISBN 978-80-87218-05-1.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-8-X.ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.STANKOWSKI, A. Pedagogická terapie - možnost nebo nutnost. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-149-8.GRUSS, P. (ed). Perspektivy stárnutí. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.KUBOVÁ, I. Piktogramy -- metodická příručka. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-86114-00-7.KUBOVÁ, I. Piktogramy - učebnice. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-902134-9-9.NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, 2001. SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha, 2008. ISBN 978-80-87218-08-2.EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha : Portál, 2008. WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. upravené vydání. Praha, 2006. ISBN 80-239-6775-4.VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.RŮŽIČKOVÁ, K. Reedukace zraku a její výcvik In JESENSKÝ, J. a kol. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Praha : UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-49-5.SWIERKOSZOVÁ, J. Sdecitické boruchy umečí. ( Specifické poruchy učení ). Ostrava : Pdf OU, 2005. ISBN 80-7368-042-4.REDLICH, K., CODA. Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.HUTAŘ, J. Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené. Praha, 2004. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.Školský zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : Sapienta, 2004. ISBN 80-969112-0-1.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.JAKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.AUGER, M. T., BOUCHARLAT, Ch. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.Úmluva o právech dítěte. RŮŽIČKOVÁ, K. Vybrané kapitoly z komprehenzívní rehabilitace osob se zdravotním postižením. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-139-2.NOVOHRADSKÁ, H. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-731-1.PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : MU, 1997. ISBN 80-210-3354-1.Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Praha : IPPP ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postiženímm. Ostrava : OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 3. vyd. Ostrava : PdF OU, 2008. KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. Základy muzikoterapie. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Pezinok : Agentúra Fischer, 2003. Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. PdF Ostrava, 2008.

Požadavky

Student má prokázat úroveň teoretických znalostí ze speciální pedagogiky, a to v souladu s aktuálními trendy oboru na úrovni vysokoškolského studia druhého stupně. Zároveň musí své poznatky doplňovat vhodnými příklady z praxe, se zaměřením na poradenství, intervenci a diagnostiku.Student má být schopen uplatnit vlastní zkušenosti ze speciálně pedagogické praxe a vhodně je propojit se svým teoretickým výkladem.

Garant

doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D.doc. PhDr. Jaroslav Kysučan, CSc.