Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oborová didaktika 1 (UCV / 3OBDV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / 3OBDV - Oborová didaktika 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do oborové didaktiky, Výchovně-vzdělávací proces ve výuce předmětů dané vzdělávací oblasti. Základní didaktické kategorie - cíl, obsah, formy, metody výuky, materiální didaktické prostředky. Vztah obecné a oborové didaktiky, základní didaktické zásady (principy).2. Výuka - charakteristika, funkce, modernizace a aktualizace výchovně-vzdělávacího procesu.3. Formy výuky - charakteristika, klasifikace, aplikace na obory a typy škol (základní a střední).4. Materiální didaktické prostředky výuky - charakteristika, klasifikace, aplikace na dané obory a typy škol (základní a střední).5. Metody výuky - frekventované metody výuky, netradiční metody výuky (projektová, motivační, kooperativní, problémová, programová), pojmové mapy a didaktický algoritmus.6. Příprava učitele na výuku (normativní a subjektivní složka), kurikulární dokumenty a jejich aplikace na příslušné obory.7. Vyučování a učení - vyučovací styl učitele a styly učení žáků - charakteristika, typologie, aplikace na konkrétní obory.8. Alternativní školy. Podrobnější charakteristika alespoň jednoho alternativního pedagogického směru.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2001. Rámcový vzdělávací program. KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. SOLÁROVÁ, M. Základy didaktiky VVP. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006. MŠMT. Národní program vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. KURELOVÁ, M., KANTORKOVÁ, H., KOZELSKÁ, Z., MALACH, J., JURDIN, R. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. KURELOVÁ, M. a kol. Základy didaktiky pro učitele odborných předmětů a mistry odborné výchovy. Ostrava : Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje PdF, 1999.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích), vypracování zadaných seminárních prací, včetně úloh vztahujících se k aplikaci získaných vědomostí a dovedností na konkrétní předměty a typy školy (základní a střední), písemné zpracování didaktické analýzy učiva vybraného tematického celku a její prezentace v PP.

Garant

Mgr. Lucie Dokoupilová, Ph.D.doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Lucie Dokoupilová, Ph.D.doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc.doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D.