Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dramatická výchova v prim. vzdělávání 1 (UCV / DRV1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / DRV1 - Dramatická výchova v prim. vzdělávání 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Úvod k předmětu. Seznámení s cíli a obsahem výuky. Základní vymezení dramatické výchovy - cíle a obsah a postupy sociálně-uměleckého učení.Principy učení v dramatické hře - zkušenost, prožitek. Dramatická hra - situace a konflikt jako základní stavební prvky. Činnost učitele a dítěte v hodině dramatické výchovy primárního vzdělávání.Improvizace a interpretace - základní principy i metody dramatické výchovy, jejich funkce a základní charakteristické rysy.Dramatizace - tvořivá práce s dramatickým dějem, vztah procesu a produktu, inscenaci, principy a postupy divadelní.Funkce hraní rolí: Simulace - Já jakoby aktér ve fiktivní situaci. Kabát experta. Alterace, základní existenční role, motiv a postoj postavy. Charakterizace - jedinečné charakteristické rysy lidské bytosti.Obsah dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu:ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY DRAMATICKÉHO JEDNÁNÍpsychosomatické dovednosti-práce s dechem, správné tvoření hlasu, držení těla, verbální a neverbální komunikaceherní dovednosti - vstup do role, jevištní postavasociálně komunikační dovednosti-spolupráce, komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích a v situacích skupinové inscenační tvorby, prezentace, reflexe a hodnoceníPROCES DRAMATICKÉ A INSCENAČNÍ TVORBYnáměty a témata v dramatických situacích-jejich nalézání a vyjadřovánítypová postava - směřování k její hlubší charakteristice; činoherní i loutkářské prostředkydramatická situace, příběh - řazení situací v časové následnostiinscenační prostředky a postupy - jevištní tvar na základě improvizované situace a minipříběhu; předneskomunikace s divákem - prezentace, sebereflexeRECEPCE A REFLEXE DRAMATICKÉHO UMĚNÍzákladní stavební prvky dramatu - situace, postava, konfliktsoučasná dramatická umění a média-divadelní, filmová, televizní, rozhlasová a multimediální tvorbazákladní divadelní druhy - činohra, zpěvohra, loutkové divadlo, pohybové a taneční divadlo

Získané způsobilosti

Orientuje se v základních cílech, obsahu, principech a metodách dramatické výchovy.Naplánuje výuku dramatické výchovy: vybere téma nebo problém, formuluje cíle, zvolí vhodné metody a kritéria pro hodnocení na základě odborné literatury. Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci)

Literatura

KARAFFA, J. Dramatická výchova a Mikuláš ve škole. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. ISBN 978-80-7464-230-2.Marušák, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-73687-472.MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu : Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.časopis Tvořivá dramatika. ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.www.drama.cz. www.vuppraha.cz.

Požadavky

Seminární práce na téma Dramatická výchova v základním vzdělávání (esej s použitím odborné literatury). (0-20 bodů)Plán hodiny dramatické výchovy, jeho realizace a reflexe i s popisem výsledků učení žáků. (0-30 bodů)Odpovědi na korespondenční úkoly z 1. distančního textu. (0-30 bodů)Návštěva divadelního představení a jeho písemná reflexe. (0-20 bodů)Termín pro odevzdání úkolů je 14 dnů před zápočtem. Zaslat na e-mail vyučujícího.

Vyučující

Mgr. Jan Karaffa, Ph.D.