Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy didaktiky (UCV / FZAD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UCV / FZAD2 - Základy didaktiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah:1. Didaktika: její postavení v systému pedagogických věd, vymezení základních pojmůa kategorií, pedagogické přístupy a teorie.2. Osobnost žáka: funkce žáka v procesu výuky, učební styly a přístupy k učení, nadaný a handicapovaný žák.3. Osobnost učitele: požadavky, profesní kompetence, autorita učitele, fáze profesního vývoje učitele, vyučovací styly.4. Interakce a komunikace ve výuce: druhy, bariéry, efekty, účastníci pedagogické komunikace, jejich práva a povinnosti.5. Cíle výuky: definice, typologie, funkce, formulace.6. Kurikulum: definice, formy, kurikulární reforma, systém kurikulárních dokumentů platných v ČR.7. Učební úlohy: pojem, taxonomie, tvorba zadání v závislosti na stanoveném cíli.8. Motivace: definice, druhy, teorie motivace, využívání incentiv a vnitřní motivace k učení.9. Organizační formy a metody výuky: typologie, aktivizační potenciál.10. Hodnocení a diagnostika ve výuce: význam, formy, metody a funkce hodnocení, problematika slovního hodnocení, hodnocení tvořivých produktů.

Literatura

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno : Barrister & Principal, 2011. PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.MAŇÁK, J. ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997.

Požadavky

Student vykoná ústní zkoušku zaměřenou na okruhy vymezené v rámci disciplíny.

Garant

Mgr. Bc. Martina Rozsypalová

Vyučující

Mgr. Iva Červenková, Ph.D.Mgr. Bc. Martina RozsypalováMgr. Iva Červenková, Ph.D.Mgr. Bc. Martina Rozsypalová